search

Fremtidens radio bør rykke på Facebook

Kommercielle radiostationer skal til at tænke helt anderledes, hvis de vil overleve, lyder det fra UKs største kommercielle radiostation, som i morgen gæster Danmark. Journalisten.dk har talt med dets leder af Creative Technology, Nick Piggott.

Kommercielle radiostationer skal til at tænke helt anderledes, hvis de vil overleve, lyder det fra UKs største kommercielle radiostation, som i morgen gæster Danmark. Journalisten.dk har talt med dets leder af Creative Technology, Nick Piggott.

Ryk fluks radioen ud på Facebook, kombinér hurtigst muligt DAB-radio med wifi, og sørg så for at samarbejde med public service-stationerne. Ellers … ja, ellers hører du snart fortiden til.

Sådan lyder blot nogle af opfordringerne til Danmarks kommercielle radiostationer fra en af verdens mest vidende personer inden for fremtidig distribution af radio, Nick Piggott, der i morgen er den første hovedtaler på Radiodays 2008 i København.

Her vil han og kollegaen James Cridland – der er Head of Future Media & Technology på BBC – i fællesskab give deres bud på fremtidens radio eller det, de kalder "Radio for the facebook generation".

»Kommercielle radiostationer – hvad enten de sender i Storbritannien eller Danmark – er nødt til at se på, hvordan de kan udnytte den digitale teknologi til at gøre radio mere interessant for den unge generation. Hvordan kan man for eksempel pushe radioindhold ud på Facebook, Last FM eller folks iPods. Men også hvordan man kan tilføre billeder, interaktivitet og visuelle effekter til radio. Det er det, der er udfordringen,« siger Nick Piggott til Journalisten.dk.

Han er til daglig Head of Creative Technology på GCap Media, som er Englands største kommercielle radiostation. Her står han i spidsen for flere udviklingsteams, der arbejder med at udvikle innovativ distribution og nyt indhold til online radio, radio på mobiltelefonen, digital-tv samt fremtidens distributionsformer for radio.

»Det handler om at være til stede, hvor lytterne er. Og det er blandt andet på Facebook. Derfor har vi bragt ret mange af vores indslag direkte på Facebook,« siger Nick Piggott, der fremhæver, hvordan BBC havde et projekt kørende, som gav brugerne af Facebook mulighed for at se, hvad deres venner lyttede til 'lige nu', men også deres musiksmag, trends og favoritter.

»Det var en meget interessant tjeneste, som man bør holde øje med. Måske bliver det stort – måske virker det slet ikke. Men det er i hvert fald et forsøg på at fastholde lytterne, som i disse år er mindre trofaste end nogensinde tidligere.«

Han mener, de kommercielle radiostationer har begået en stor fejl ved i mange år at overlade udviklingen af markedet for digitalradio – eksempelvis DAB – til de nationale broadcastere. I stedet for selv at stå i spidsen og drive udviklingen.

»De troede, at DAB aldrig ville blive stort og ville ikke bruge kræfter på det, og så mistede de en oplagt mulighed. Det var en stor fejltagelse,« siger han, der mener alle kommercielle radiostationer lige nu bør kæmpe for at få så mange DAB-kanaler som overhovedet muligt.

»Hvis du ikke skifter til digital radio, så mister du lyttere. Hver gang der bliver solgt endnu en digital radio, så er der endnu flere, som vælger DAB.«

Ifølge Nick Piggott stopper farerne ikke her, for lige nu er internetradio og wifi radio i stærk fremmarch.

»Hvis du forsøger at forhindre udviklingen inden for DAB-radio, så vil der blot ske det, at folk i stedet vælger internetradio. Og så bliver det endnu mere umuligt for dig som broadcaster at fastholde dine lyttere. Med DAB-radio er det mere overskueligt, og du kan lettere fastholde dine lyttere. Derfor er du nødt til at hoppe med på vognen.«

På festivalen Radiodays i morgen præsenterer BBC og GCap Media i fællesskab en helt ny radio, Olinda, som er udviklet for BBC Audio & Music Interactive. Det er en radio, som kombinerer digitalradio og wifi, og som dermed åbner for nye muligheder for brugervenlige tjenester.

Der er endnu tale om en protype, men BBC er i dialog med radioproducenter om en videreudvikling af radioen, hvilket sker i direkte samarbejde med BBCs kommercielle konkurrenter på radiomarkedet i Storbritannien.

Radioen tilbyder på en gang både DAB, internet og podcasting, og perspektivet er blandt andet, at man kan 'tanke' sin bærbare wifi-radio op, der har indbygget memory og optagefunktion. Dermed kan man fylde den med alt fra musik, underholdning, nyheder og kulturindslag, som man kan lytte til, når det passer en – hvor som helst.

Læs mere om Olinda her. Læs endvidere om Radiodays 2008 her.

 

Journalisten.dk dækker i morgen Radiodays 2008 direkte fra festivalen i DR Byen.

(opdateret)

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen