Fremgang over hele linjen for grønlandske aviser

Det nye store mediehus SermitsiaqAG kom ud af 2011 med et overskud i økonomien, stigende annonceindtægter og flere besøgende på nettet.

Det nye store mediehus SermitsiaqAG kom ud af 2011 med et overskud i økonomien, stigende annonceindtægter og flere besøgende på nettet.

Udviklingen er vendt for det grønlandske mediehus Sermitsiaq/AG . Overskuddet sidste år var på 3,1 millioner kroner, hvilket er en betydelig forbedring siden underskuddet i 2010 på 296.000 kroner. I 2007 var begge aviser gennem en stor sparerunde, hvor en stor del af de ansatte blev fyret. I 2009 fusionerede Atuagagdliutit (AG) og Sermitsiaq for at sikre begge avisers overlevelse.

Direktør og chefredaktør Poul Krarup skriver i en pressemeddelelse, at den daglige ledelse og bestyrelsen er tilfreds med resultatet, der viser, at fusionen af AG og Sermitsiaq har været en succes "og sikret den frie og uafhængige presse i Grønland."

Det fine resultat er opstået trods øget konkurrence og skyldes effektivisering og rationalisering af produktionen, hedder det. For eksempel besluttede ledelsen i 2011 at flytte trykningen af aviser til Danmark for at spare penge.

Tallene for 2011 viser også, at nyhedssiden http://sermitsiaq.ag er Grønlands mest besøgte, og antal besøgende fortsat stiger. Således er besøgsantallet øget med 15 procent i forhold til 2010. Websitet indeholder i øvrigt også landets mest besøgte jobsite, Sermitsiaq.AG/JOB, med godt otte millioner besøgende i 2011.
Annoncering og dermed fremvisning af annoncer har også været stigende i forhold til sidste år.

Det eneste negative tal i regnskabet er oplaget på de aviser, som er faldet. Til gengæld
stiger antallet af aviser, der sælges på nettet.

De senere år er der også udviklet nye produkter: Magasinet "Oil & minerals" og tillægget "Sillaq", der sammen med aviserne omdeles til en lang række uddannelsessteder i Grønland. Også Nuuk Lokalreklame A/S, der udgiver Nuuk Ugeavis, har haft fremgang.

0 Kommentarer