En ny freelanceundersøgelse viser, at mange freelancere er godt tilfredse med arbejde på deltid og have en tilsvarende lav årsindkomst. Freelancegruppens formand er overrasket.
Deres indkomst er hverken til at leve eller dø af, og alligevel er de glade og tilfredse.
Det lyder som en selvimodsigelse, men det er faktisk situationen for en pæn flok af DJ's freelance-medlemmer. En ny undersøgelse af freelancerne og deres arbejdsforhold viser nemlig, at ganske mange stiller sig tilfredse med ganske lave indkomster.
Således svarer 18 procent af de adspurgte, at de er tilfredse med at tjene mellem 200.000 og 300.000 kroner om året. 9 procent er tilfredse med 100.000 til 200.000 og 5 procent stiller sig tilfredse med at tjene op til 100.000 kroner på et år.
De oplysninger kommer bag på Freelancegruppens nye formand Iben Danielsen.
»Ja, det er meget overraskende og meget interessant. Jeg vil sige, at det ikke er dem, vi normalt henvender os til. Når vi snakker professionel freelancejournalistik, så regner vi med folk, der har forventninger om en almindelig årsindtægt. Men jeg vil ikke konkludere noget endnu om, hvorvidt vi skal ændre vores arbejde. Vi vil tage tallene op og se på, hvad der er for nogle af vores medlemmer, det drejer sig om,« siger Iben Danielsen.
Tilfredsheden med de lave indkomster stemmer godt overens med forventningerne til arbejdstiden. Her svarer 20 procent, at deres ideelle arbejdstid ligger på 21-30 timer om ugen, og 10 procent vil gerne arbejde mindre end 20 timer ugentligt. De fleste – 47 procent – ser deres ideelle arbejdstid som mellem 31 og 37 timer.
»For dem der svarer 31-37 timer tror jeg det handler om, at de gerne vil have en 37 timers arbejdsuge ligesom alle andre. Og for dem, der ligger under, så kan det jo være alt lige fra moderen, der gerne vil have mere tid til sit barn, til den, der tjener så fedt på sit arbejde, at det kan overstås på den halve tid. Men sidstnævnte er vist en sjælden type i 2011,« siger Iben Danielsen.
Forventningerne om arbejdstid lever – i hvert fald på papiret – meget godt op til virkelighedens billede, hvor 13 procent har under 20 timers arbejde om ugen, 16 procent arbejder 21-30 timer og 29 procent ligger på 31-37 timer.
Undersøgelsen viser desuden også, at de fleste (56 procent) er tilfredse med mængden af tid, de bruger på arbejde uden for medie- og kommunikationsbranchen.
7