Freelancere får spank af redaktører

Fagbladet Journalisten har interviewet 15 redaktører. De giver et samlet billede af freelancere som sjuskede. En redaktør dumper ni ud af 10.

Fagbladet Journalisten har interviewet 15 redaktører. De giver et samlet billede af freelancere som sjuskede. En redaktør dumper ni ud af 10.

Det står rigtigt grelt til med arbejdsevne og talent hos dele af medlemmerne i den største gruppe i Dansk Journalistforbund – freelancerne. Journalisten har interviewet 15 redaktører fra vidt forskellige magasiner og fagblade. Og selv om de understreger, at netop deres faste stab af skrivende freelancere er dygtige, kan de alle fortælle om masser af useriøse salgsforsøg.
»Henvendelserne er dårlige,« smælder Christian W. Larsen, ansvarshavende chefredaktør, Markedsføring.

Det er Andreas Fugl Thøgersen, redaktør på Ud & Se enig i.

»Jeg har to gange modtaget mails med artikelforslag, der begge var forholdsvis detaljerede og gennemarbejdede, og som særligt slog på, at det her lige var noget for "mit magasin" med dets særlige profil. Og begge gange har de to første ord været: "Kære Samvirke",« siger han.

Freelancerne kan læse på mediernes hjemmeside, hvad udgivelsen især interesserer sig for. Men mange gør det ikke.
Søndagsavisen bruger en lille håndfuld faste freelancere, og chefredaktør Søren Krogsgaard får desuden tre-fire henvendelser hver uge.

»Vi er landsdækkende, og selv om vi udkommer i regionaludgaver, skal alt stoffet være nationalt. Jeg kan altså ikke afsætte en hel side til en artikel om, at en rose er vendt tilbage til Danmark.«

Journalisters rejser afføder mange håbefulde forslag. Torben Joconde er redaktør på 3F's blad Chaufføren. Han oplever, at mange freelancere uopfordret sender artikler ind – ofte med fotos.

»Det er ofte rejsebeskrivelser, hvor journalisten måske har været på Cuba og har fotograferet gamle busser. Men efter vi har skåret fire udgivelser væk om året, skal alt stof være relevant for erhvervet. Chaufføren er ikke et hyggeblad.«

Og så er der de freelancere, der er så smarte, at man tror, det er løgn.

»En freelancer solgte os en historie om et badeforhæng,« fortæller Anna-Lise Aaen, idényt.

»Vi modtog et styk badeforhæng til fotografering, en faktura på honoraret plus næsten 1.500 kr. til indkøb af materialer. Men jeg kunne ikke se, at det badeforhæng kostede 1.500 kroner.«

Tre uger senere ringede freelanceren igen.

»Hun bad, om hun måtte hente sit badeforhæng, for "det var jo lavet i de mål, der passede i hendes lejlighed…"«

Læs hele artiklen om de udskældte freelancere i det nyeste nummer af Journalisten eller online lige her.