Freelancebureau sænker prisen og håber på flere DJ-medlemmer

Siden 2016 har DJ-freelancere kunnet få bureauet Teknik og Design til at stå for deres papirarbejde mod et gebyr på 18 procent af honoraret. Ikke mange DJ-medlemmer har benyttet sig af det. Men nu sænker bureauet prisen til otte procent, efter HK for nylig lancerede et tilbud til samme pris

For et par uger siden lancerede HK et tilbud til de freelancere, der synes, at moms, regnskaber og forsikring er en kedelig del af deres arbejdsliv. Mod et gebyr på otte procent af freelancerens honorar, tilbyder HK’s nye freelancebureau at tage sig af papirarbejdet.

Dansk Journalistforbunds freelancemedlemmer er også velkomne i bureauet. Men faktisk har de allerede haft et lignende tilbud, siden DJ i begyndelsen af 2016 indgik et samarbejde med freelancebureauet Teknik og Design, som Teknisk Landsforbund står bag.

Teknik og Design har hidtil kostet freelancerne 18 procent af deres faktureringssum. Fra 1. oktober sænkede de gebyret til otte procent.  

”Vi har i et stykke tid overvejet at sætte priserne ned per 1. oktober. Men jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at det ikke havde noget med HK at gøre. Da HK sagde otte procent, valgte vi at følge markedet,” fortæller Bettina Uttrup, daglig leder af Teknik og Design.

Mange års underskud vendt til overskud

Teknik og Design har eksisteret siden 1992 og er en non-profit-organisation. Bettina Uttrup fortæller, at den egentlige baggrund for de aktuelle prisændringer er, at Teknik og Design de seneste par år har haft overskud.

”Det overskud vil vi gerne vil dele med vores medlemmer. Derudover kom der nye dagpengeregler fra 1. oktober, som vi tror, gør det nemmere for freelancerne at ”køre” uden om os,” forklarer hun.

I er jo en non-profit-organisation. Kan du forstå, hvis jeres medlemmer kan tro, at I faktisk har profiteret på dem indtil nu, siden I pludselig kan sænke priserne så meget?

”Vi har jo eksisteret i 26 år, og i sindssygt mange år gav det bragende underskud. Vi har overhovedet ikke hentet vores underskud, men nu går det godt, og derfor sænker vi priserne,” siger Bettina Uttrup.

DJ erkender dårlig markedsføring af tilbuddet

Indtil nu har der ikke været mange DJ-medlemmer, som har benyttet sig af Teknik og Designs tilbud.

”Da vi lancerede samarbejdet med DJ, fik vi stillet i udsigt, at der ville komme 3.000. Men jeg tror kun, vi fik fem den første dag. Jeg håber da, der kommer flere nu,” siger Bettina Uttrup.

Har I været for dyre til at kunne tiltrække DJ’s freelancere?

”Jeg tror simpelthen, DJ har været for dårlige til at reklamere for os. For det er ikke problem for os andre steder. Og når man kigger på DJ’s hjemmeside, er det lige før de skriver, det er for dyrt,” siger hun.

Til det siger Tine Johansen, næstformand i DJ:

”Det kan hun da godt have en pointe i. Jeg skulle også selv lede lidt på vores hjemmeside efter information om den aftale, vi indgik med dem for nogle år siden. Men efter mandag er der kun blevet meget bedre grund til at reklamere for ordningen. Det er super, at de har sat prisen ned,” siger hun.

0 Kommentarer