»Vi synes, der er brug for en ny tilgang, hvor selvironi også har en plads.«
MARTA SØRENSEN, 25 År & MIKKEL ANDERSSON, 33 ÅR, fra studerende og medstiftere af det satiriske nyhedssite rokokoposten.dk til freelancere med speciale i satire.
Hvad er jeres baggrund for at lave satirisk kommunikation og journalistik?
Marta: »På rokokoposten.dk har vi været med til at lave såkaldt 'fake news'. Vi har for eksempel skrevet, at oppositionen gik af på grund af alle skandalerne. Vi har skrevet, at Bertel Haarder ville lave et lovforslag, der skulle forbyde ulækre bynavne som Lem, Tarm og Sæd. Alt sammen falske nyheder, hvor vi opfinder indholdet, men samtidig gør grin med den journalistiske form.«
Hvordan kan den tilgang bruges til at lave kommunikation?
Mikkel: »Både journalistik og kommunikation er fanget i nogle selvhøjtidelige former. Når vi skriver til Rokokoposten, fokuserer vi meget på, hvad folk tager for givet, som vi kan vende totalt på hovedet. Det samme kan gøres med kommunikation, mener vi.«
Marta: »Vi kan gøre en forskel der, hvor der er konsensus. I journalistik er der nogle faste formater, som vi på Rokokoposten yndede at udfordre. Det er det samme med kommunikationsfaget, hvor man er vant til nogle helt fasttømrede regler.«
Mikkel: »Når man kommunikerer, har man for eksempel aldrig problemer, men udfordringer. Alting skal italesættes på en positiv måde, og det giver altså et enormt satirisk potentiale. Der er rigtig mange konventioner, man kan gøre grin med.«
En del af kommunikationens rolle er jo at udglatte og præsentere noget så godt som muligt. Er der overhovedet plads til at være komiker og revser i den verden?
Mikkel: »Vi vil lave kommunikation med et satirisk snit. Det er en meget diffus niche, og vi ved slet ikke, om der er et marked for det. Men vi vil gerne lave både intern og ekstern kommunikation på en mere uhøjtidelig måde og udfylde opgaven som hofnar, der kan pege fingre ad en virksomheds vedtagne konventioner.«
Marta: »Men det er nok ikke os, der skal stå for damage control i en virksomhed, for nogle ting skal man ikke lave sjov med – fyringer og miljøforurening, for eksempel. Men almindelig kommunikation fra og i virksomheder er præget af kedelige former. Vi synes, der er brug for en ny tilgang, hvor selvironi også har en plads. Nu skal vi finde ud af, om andre synes det samme.« ½
CV: De to har blandt andet skrevet for Jyllands-Posten, Gaffa, Soundvenue og Politiken. Har forskellige bachelorgrader, men er begge to netop blevet færdige som cand.public i analytisk journalistik og er gået sammen i firmaet Satirikon.dk.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Gid tv-stationerne også snart ville opdage, at selvironi – og at gå efter magthaverne! – både er meget sjovere og ofte også rammer mere præcist og relevant, end "satire" hvor de medvirkende igen, igen, igen tager et falsk gebis og noget grimt tøj på, hvorefter de gør nar ad samfundets "tabere".
Mikkel Andersson kunne i øvrigt fornylig i Deadline berette, at alle medarbejdere på sitet var udnævnt til redaktører. Som et direkte hib til inflationen af denne titel på Politiken. :D
Forfriskende med satire i journalistikken, håber at se eksempler på genren i praksis. ;O)