search

Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

Freelancerne stjæler vores studiejobs, skriver Jonas Haugegaard i en kommentar i Journalisten. Sludder - studerende skal bare koncentrere sig om deres uddannelse, svarer freelancernes formand her.

Freelancerne stjæler vores studiejobs, skriver Jonas Haugegaard i en kommentar i Journalisten. Sludder – studerende skal bare koncentrere sig om deres uddannelse, svarer freelancernes formand her.

På bagsiden af Journalisten går SDU-studerende Jonas Haugegaard i rette med det, han kalder hykleri hos de freelancere, der beklager sig over studerendes bijobberi.

"Er det rimeligt at forvente andet af os, når vores kommende kolleger gladelig forsøger at udkonkurre os i kampen om de få studierelevante jobs, der udbydes", spørger han med henvisning til et 20-timers studiejob i en kommunikationsafdeling, som var blevet søgt af flere færdiguddannede freelancejournalister.

Men det er en problemstilling, som Freelancegruppens formand Christian Melgaard på ingen måde vil anerkende.

»I min verden har de studerende kun et job – at gå i skole. De skal koncentrere sig om deres uddannelse, så skal de tids nok få lov at prøve at overleve som journalister«, siger han til Journalisten.dk.

Studiejob er jo ganske almindeligt i vores samfund?

»Tja, men et eller andet sted synes jeg, at den måde vores journalistuddannelser er skruet sammen med lønnet praktik, så er der altså ingen økonomisk grund til at have studiejob. Man kan godt klare sig uden. Desværre er der så det problem, at vores modparter – arbejdsgiverne – forlanger, at man skal have tyve års erfaring, når man søger praktik. Det er så ikke de studerendes skyld, men det er noget, vi vil prøve at lave om på med forslaget om en arbejdsgruppe, der skal kortlægge området,« siger Melgaard.

Han siger videre, at de studerendes bijobberi i sig selv ikke er et voldsomt økonomisk problem. Problemet er, at det journalistiske kernearbejde langsomt overtages af ikke-uddannet arbejdskraft.

»Flere og flere journalistiske opgaver i randområderne bliver overtaget af studerende og ikke-organiserede. Og det indsnævrer vores jobmuligheder. Fagligt set er det et kæmpe problem, at vi får flere, der arbejder ved siden af overenskomsterne.

Men nogle jobs ligger vel også uden for randområderne – presseovervågning, for eksempel?

»Ja ja, og fred være med, at nogle studerende sidder og laver det. Men jeg vil egentlig sige til de journaliststuderende, at skal de endelig have studiejobs, så vil jeg anbefale dem at gå ud og grave grøfter eller stå i en bar – møde nogle andre mennesker, så bliver de bedre journalister,« siger Christian Melgaard.

Kommentarer
13
Majbrit Krogh
25.03.11 14:07
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

Jeg tillader mig at smide et 'hold dog kæft' ind her.

Jeg var så heldig at vide præcis, hvad jeg ville med mit liv. Så da 3.g sluttede tjekkede jeg ind på Journalisthøjskolen i en alder af 18 år. Og derefter direkte ud i ledighedskøen i næsten halvandet år, inden jeg fik et job. I behøver ikke tænke så længe over, hvad begrundelsen var, når jeg fik afslag: For lidt erhvervserfaring inden for mit felt!

Ja tak, her har jeg blot gjort, hvad regeringen har bedt om: Ingen dikkedarer og slinger men lige direkte ind på en videregående uddannelse uden stop. Så stod jeg der i januar 2009 med et flot eksamensbevis og halvandet års praktik med både kommunikation og journalistik. Men det var ikke nok til at få job.

Jeg valgte ikke at have relevante studiejobs under min uddannelse, men det kan jeg da se efterfølgende ville have været en fordel. Så hvis jeg kunne gøre det om, så havde jeg også - som så mange andre - taget et af de forbudte studiejob. Ikke for at det skulle påvirke min praktik - man kan altid få en plads, hvis man blot er interesseret i at lære noget og ikke skeler til postnummer og kendthedsfaktor - men for at kunne stå bedre, når først lysene i Frøberts er slukket og Olof Palmes Allé forladt.

Jeg ved ikke, hvordan denne problematik skal løses. Men jeg synes, det ville klæde branchen, hvis problemet blev anerkendt. Man kan ikke med god samvittighed uddanne folk direkte ud i arbejdsløshed uden at se på, om man kan skrue på forskellige knapper som størrelsen på årgangene, regler for såkaldt bijobberi, tilrettelæggelse af uddannelsen og opdragelse af og sanktioner mod arbejdspladserne, når de skriger efter medarbejdere, der gerne skal være unge, men med meget erfaring, på forkant med ny viden, have referencer i et væk og kildekendskab i snart sagt alle miljøer. I stedet for at gå efter talenterne, der måske ikke lige kan fremvise en kæmpe portefølje og smide de helt rigtige navne henslængt ind i samtalen, men som tilgengæld har gå-på-mod, viser talent i de journalistiske eksempler man dog har, og som ser ud til at passe som hoved i hue i redaktionen.

Fremhævet af Journalisten
Rune Moesgaard
25.03.11 14:07
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

At praktikken er lønnet ændrer vel ikke på, at de studerende resten af tiden på studiet blot får ganske almindelig SU.

Desuden behøver incitamentet for at arbejde med faget ved siden af studiet vel ikke være, at man er økonomisk trængt. Kunne man forestille sig, at det bare er fordi, at det er forbandet relevant at få så meget erfaring som mulig, så man står bedre, når der skal søges arbejde senere?

Hvorfor stå i bar og grave grøfter - hvor end der nu er behov for at blive gravet sådan nogle?

Og så tager de studerende vel bare arbejde fra alle dem, som er uddannet til at grave grøfter og stå i bar.

Ja... Umiddelbart kunne det jo lyde som om, freelance-formand Haugegaard bare er mobset over, at det er svært at finde arbejde for tiden.

Freelancerne må vel bare finde sig et job på en bar eller grave nogle grøfter, hvis de ikke kan tjene nok på journalistikken. Den slags arbejde er der jo nok af, når nu de studerende tager alt det journalistiske arbejde for snuden af de færdiguddannede stakler.

Og for en god ordens skyld må jeg hellere nævne, at jeg er en bijobbende journaliststuderende... Og min samvittighed er ren.

Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
25.03.11 15:39
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

Hej,

..for helvede. Jonas og andre har da fattet minus, og utroligt at hans synspunkt overhovedet bliver taget alvorligt nogen steder. Eddermame provokerende at smide det på bagsiden af bladet, men det var vel meningen :-)

I PRINCIPPET skal de studerende slet ikke arbejde under uddannelsesforløbet, de har som noget ganske usædvanligt et praktikforløb med en sammenlignet med øvrige fag med praktikforløb ret høj løn.

At så mange alligevel tager studiejobs, selv om de strengt taget ikke burde - og der vist engang har været love med sanktioner imod det - er en kendsgerning, det er svært at stille noget reelt op imod (og her så mange år efter kan det komme frem, jeg arbejdede også i min studietid, men det var fanme ikke noget man pralede med.... :-).

Jeg er godt klar over tiden og faget har ændret sig og at Liberal Alliance også har fat i mange unge journalister og journalist-studerende, men at vi ligefrem er kommet derhen at  journaliststuderende kan slippe afsted med at skælde ud på deres uddannede free-lace kolleger, som kæmper for at finde jobs, det er altså....i mangel af bedre ord...... provokerende.

vh Christian Barfoed

Fremhævet af Journalisten
Jens Larsen
25.03.11 16:24
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige
Det er meget muligt, at der er et problem med at nogle studerende udfører arbejde, som freelancere ellers havde fået. Det er også muligt, at man kan finde tilfælde, hvor det omvendte gør sig gældende. Men, Chr. Barfoed, at påstå, at man som studerende ikke har brug for studiejobs for at få tilværelsen til at hænge økonomisk sammen, er nogenlunde lige så ædrueligt som at hævde, at månen er en grøn ost. Der er selvfølgelig nogle, der har så mange penge med hjemmefra, at de ikke behøver at bekymre sig om at skaffe penge til dagen og vejen, men det er da et absolut fåtal. Men måske et fåtal du tilhører, siden du kan argumentere som du gør?
Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
25.03.11 18:22
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

Hej,

 

Jens Larsen, som jeg skrev så arbejdede jeg også i min studietid - og det var det journalistiske arbejde, jeg ikke pralede af dengang. For det tog jeg jo i konkurrence med arbejdsløse og free-lancende kolleger, som havde mere brug for det end mig.

Derimod står jeg ved, at jeg kørte med aviser - den slags udmærkede studiejobs er der masser af, jeg nævner i flæng taxa-kørsel, tjener-jobs m.v, og så er der det gode ved den slags studiejobs, at man ikke tager arbejde fra uddannede kolleger.

Jeg er såmænd hverken overrasket eller forarget over at studerende tager journalist-jobs, sådan har det altid været, og sådan vil det nok altid være - og jeg skal jo være den sidste til at spille hellig :-).

 Men jeg synes man er lidt for langt fremme i skoen og måske har haft lidt for flinke curling-forældre, hvis man forventer at free-lance kolleger eller arbejdsløse kolleger rykker til siden og overlader deres hårdt tilkæmpede jobs til studerende .....

 

vh Chr. Barfoed

Fremhævet af Journalisten
David Wedege
25.03.11 23:53
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

I FLG's øjne er der ikke noget, der hedder studiejob. Det skal forbundet derimod kategorisere med et ord, som klinger anderledes odiøst. Bijobberi, for eksempel.

Sådan en tilgang er dybt autoritær i stedet for solidarisk. Det er diskurstvang, som minder mig om sammenhænge, jeg meget nødigt ser DJ placeret i. Og så er det misbrug af et fagforeningsapparat, når fraktioner vil tvangsregulere andre medlemsgruppers adfærd med vundne flertalsdiktater. Især når man dermed tiltvinger sig fordele i en skarp, indbyrdes konkurrence.

Men når krybben er tom, så bides krikkerne åbenbart. Accepter dog at lige adgang til høet er et grundvilkår for alle. Studerende som færdigbagte.

David Wedege, journaliststuderende ved DMJX

Fremhævet af Journalisten
Oscar Gomez Svendsen
26.03.11 07:35
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

Christian Barfoed - det er efter min bedste overbevisning synd for dig, at du ikke har forstået essensen i bagside-indlægget, men man læser vel sagtens kun det, man selv er interesseret i.

 Kimen er jo netop, at der bliver slået studiejobs op fra virksomhederne (studiejobs=jobs for studerende!), og det er disse jobs, der bliver søgt af færdigt-flyvende-freelancere. Det handler altså ikke om, at de studerende stjæler freelance-jobs, tvært i mod, sagen er jo faktisk, at dine kollegaer søger de jobs, som er møntet på de studerende.

 Så rettelig burde du rette kritikken mod arbejdsgiverne og ikke mod de studerende, som blot tillader sig at ansøge om de jobs, der er blevet udbudt til netop dem.

Det kan du vel ikke være uenig i?

Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
26.03.11 11:13
Tåbelig forfølgelse af studerende

Som én der ikke har "fagets uddannelse" - jeg er cand.merc. - gibber det altid i mig, når nogen begynder at tordne mod de "uudannede" som tager "vores" job.

 Men diskussionen er jo lidt meningsløs.For enhver kan gå ind fra gaden og tage et journalistisk arbejde - som freelancer, vikar eller fastansat - hvis de er dygtige nok til det. Og DJ har ikke noget problem med det, så længe folk arbejder på overenskomst, eller til takster DJ kan godkende.

Det må enhver gøre for DJs skyld - et postbud, en portør eller en popmusiker - bare ikke lige folk der studerer ved en af fagets uddannelser.

Jeg kan ikke se meningen med det. Og jeg forbløffes over at det gang på gang lykkes fundamentalisterne blandt DJs freelancere at få nogen til at høre efter, når de forsøger sig med deres tåbelige forfølgelse af journaliststuderende.

Lad os dog holde op med det og i stedet bruge kræfterne på at sikre at alle der arbejder med journalistik, uanset hvem de er, gør det på ordenlige vilkår, dækket af en overenskomst eller en freelanceaftale.

Vh. Uffe Gardel, Berlingske 

 

Fremhævet af Journalisten
Jacob Torpe Winter
26.03.11 14:28
Har Christian Melgaard glemt, hvordan det var at studere
Jeg har ualmindelig svært ved at se, at  Christian Melgaard's betragtninger har nogen som helst gang på jord. Studerende har brug for studiejob af flere årsager. 1) Lære at begå sig på en arbejdsplads, 2) skabe netværk, 3) få noget jord under neglene, for derved at kunne træffe et bedre valg efter studierne og 4) tjene ekstra ved siden af studierne (SU'en og praktikken rækker altså ikke så langt). At Christian Melgaard så af en eller anden grund synes det er "synd" for freelancerne, at de får taget brød ud af munden, jamen det er nu altså name of the game. Jeg synes derimod freelancerne har et problem hvis de ikke er i stand til at retfærdiggøre deres højere løn gennem større kvalitet, hurtighed, mulighed for at arbejde mere end 20 timer osv. Det er vel ikke de studerendes problem!? 
Fremhævet af Journalisten
Hans Lauring
27.03.11 00:18
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

Tak til Uffe for atter engang at stille tingene logisk op.

Inden for mit fagområde (IT-journalistik) hører det nærmest til sjældenhederne, at freelancerne kommer fra en journalistisk baggrund. Og skal jeg have skrevet en historie, så vil jeg da til hver en tid prøve at hyre den bedst egnede - om det så er en arkitektuddannet til boligreportagen, en cand. merc. til en pengeartikel eller en programmør til computerstoffet... eller en journalistuddannet. Skulle jeg så fravælge en god skribent, fordi vedkommende stadig læser? Og gælder det så kun de journaliststuderende? Må jeg godt finde en på en af IT-uddannelserne til en artikel om pc-stof?

Opgaven for forbundet og Frelancegruppen må være at sørge for at de studerende ikke sælger sig for billigt og at arbejdsgivere ikke bruger dem til at trykke priserne - sørge for at konkurrencen er på kvalitet og ikke pris. Men det sker jo ikke, hvis de studerende "bijobber" i det skjulte og ikke vil spørge forbund og kollegaer til råds, hvis de i stedet får en opsang om, at de burde holde sig til at gå med aviser eller skænke fadøl.

Fremhævet af Journalisten
Kristian Melgaard
29.03.11 07:56
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

Til en start. Skal vi ikke være enige om, hvad jeg hedder. Mine salige forældre gav mig navnet Kristian Melgaard - det havde de en mening med, og jeg er glad for mit navn Jeg hedder Kristian med K - og ikke Christian eller Haugegård eller, hvad jeg nu ellers bliver kaldt i denne debat. Da jeg var journalistelev var det en æressag at stave folks navne rigtigt.

Nå, lad det fare.

Til selve essensen: Jeg blev bedt om en kommentar tli bagside-indlægget, og har svaret fuldstændig, som Lasse har beskrevet.

Til Uffe Gardel:

Jeg har altid talt for at der skal være åben adgang til alle, der har lyst og evner til at arbejde indenfor mediebranchen. Jeg tror det er uhyre vigtigt, at dem, der leverer indhold til medierne har en så bred og vidtfavnende erfaring som muligt. Det ved Uffe udmærket fra vor fælles fortid i HB og Forretningsudvalg.

Af samme grund tror jeg man bliver en bedre journalist, hvis man før eller under sin uddannelse har arbejde som bartender, lager-og pakhusarbejder eller alt muligt andet end "journalist" - for det giver nogle flere livserfaringer at snakke og arbejde sammen med almindelige mennesker fremfor altid at bevæge sig i elfenbenstårnet.

Til de øvrige:

De studerende skal ikke holde sig tlibage for min eller freelancernes skyld. De skal gøre det af rene, egoistiske årsager.

Lad mig tage et "tænkt" eksempel: RUC-studerende Anne arbejder i faste vagter på avisens aftenredaktion. Det kan hun sagtens, da hun kun har en 12-15 timers undervisning på RUC. Hun får mellem 105 og 150 kr. i timen. Så bliver hun færdig og vil så gerne fortsætte på redaktionen - men nu skal hun naturligvis have den overenskomstmæssige løn - som ligger omkring de 300 kr. plus ferie, pension, sabbat, ulempe og diverse. Hendes gamle chef siger - nej, søde Anne - jeg har ikke råd - jeg tager bare en ny studerende.

Det er jo et problem - men det er ikke det største problem, vi har.

Det største problem ligger i, at flere og flere journalistiske opgaver bliver flyttet fra de klassiske journalistiske, overenskomstdækkede jobs til "studierelevante" job, som besættes af studerende fra alverdens videregående uddannelser til en løn, der ligger langt under de klassiske journalistlønninger.

Det er et enormt problem. Og langt større end de studerendes bijobberi.

Derfor valgte FreelanceGruppen aktivt og positivt at samarbejde med de studerende for at få lavet et forslag til delegeretmødet, der flytter fokus fra det mindre problem - de studerende bijob - til det centrale problem - udhuling af de journaliste arbejdsområder.

Vi har i et godt samarbjede med de studerendes bijobgruppe, tillidsfolk fra dagbladsområdet og forbundsledelsen lavet et godt fremadrettet forslag, som delegeretmødet skal diskutere. Vi håber, at de studerendes baglande vil støtte forslaget, så vi kan komme igang med at kortlægge årsagerne til og omfanget af udhuling af vort organisationsområde.

Det er en kamp, som vi alle skal tage del i - uanset hvilken status vi har lige nu - for vi er jo alle medlemmer af det samme forbund.

 

De bedste hilsner

 

Kristian Melgaard 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Camilla Bjerre
14.09.11 09:53
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige

»Tja, men et eller andet sted synes jeg, at den måde vores journalistuddannelser er skruet sammen med lønnet praktik, så er der altså ingen økonomisk grund til at have studiejob. Man kan godt klare sig uden...<<

Gider du lukke? Vi er nogle studerende, der længe har været ude i virkelighedens verden, og derfor har skabt sig nogle udgifter, som SU i hvert fald ikke dækker!

Og den lønnede praktik strækker sig jo ikke over hele studiet, vel? 

 Så ti stille. Journaliststuderende har ligeså meget brug for studiejobs som alle andre.

Fremhævet af Journalisten
Mason Twist
18.10.11 08:56
Re: Freelance-formand: studiejobs er unødvendige
Det er noget være humbuk. Studerende har det svært, de har svært ved at finde gode studiejobs og få den nødvendige erfaring med sig ud på arbejdsmarkedet. Men se f.eks. http://youngandbright.dk/ - De anvender top-studerende som junior konsulenter og leverer derved værdi, til lave priser. Og de studerende får gode erfaringer med sig. Den slags synes jeg bør støttes!
Fremhævet af Journalisten