Franskmænd læser ugeblade i stedet for aviser

 

 

Frankrig er midt i en alvorlig aviskrise, der ligesom i Danmark skyldes nedadgående oplag og annonceindtægter. Men de franske uge- og månedsblade klarer sig. I 2001 blev der startet 400 nye af slagsen.

Ifølge en undersøgelse offentliggjort i Le Monde læste 45,7 millioner franskmænd – svarende til to tredjedele af Frankrigs befolkning – et eller flere illustrerede ugeblade mellem juli 2000 og juni 2001.

Kvinderne er større ugebladslæsere end mændene. De læser gennemsnitlig 7,3 forskellige blade mod mænds 6,5. Mænd er til gengæld større avislæsere end kvinder. Generelt vinder illustrerede blade frem på bekostning af dagspressen. Ganske vist mangler ugebladspressen lige som aviserne annoncepenge. Men hvor aviser går ind (i øjeblikket er Frankrigs tidligere største avis France Soir og kommunistorganet L`Humanite i fare for at forsvinde), udgives stadig flere nye ugeblade.

"Flere og flere franskmænd henter nyheder fra en af de mange tv-, radio- eller netaviser. De foretrækker at læse om det, der interesserer dem, i special- og fagblade i stedet for overfloden af stof i omnibusaviser," siger den franske presseforsker Luciano Bosio til JOURNALISTEN og fortsætter:

"De 400 nye uge-og månedsblade, der kom til i fjor, skabte kun mellem 800 og 1000 nye journalistiske arbejdspladser. Mange af dem er mindre fagblade med en redaktør, der selv skriver en stor del af artiklerne."

Medieforskeren fortæller, at der i Frankrig er en tradition for et stærkt marked for uge- og nyhedsblade, men efter at nettet er kommet til, og der er kommet flere tv-stationer, er der en tendens til, at ugeblade tager endnu flere læsere fra aviserne. Da France Soir havde et oplag på en million for 40 år siden, blev der udgivet langt færre ugeblade end i dag, hvor den skrantende avis oplag i Paris ligger på 25.000.

En anden fransk presseforsker, Francois Viot, gør opmærksom på, at et stort antal af de nye ugeblade har specialiseret sig i tv. Seks af Frankrigs største ugeblade med mellem syv og ti millioner læsere er blade med tv-programmer.

Der er også salg i ugeblade om graviditet, børn og psykologi. Det 30 år gamle månedsblad Psychologies har efter at være blevet gjort mere populært haft en oplagsstigning fra 100.000 i 1998 til 230.000 i dag.

Le Monde har taget konsekvensen af den voksende interesse for specialblade ved selv at udgive sådanne blade. Avisens blad om international politik, Courrier International, er i selskab med tv-blade et af de ugeblade, der har den største vækst (166.000 nye læsere).

0 Kommentarer