
”Vi skulle på en eller anden måde ned i helvede, ned i dødsriget – og så kom jeg hurtigt i tanke om Dantes ’Inferno’,” siger John Kenn Mortensen om sin idéfase. Illustration: John Kenn Mortensen. Foto: Carsten Olsen
Pitch
”Jeg blev inviteret op på Copenhells kontor, fordi de skulle have udviklet nyt visuelt udtryk til festivalen i 2023. De havde en idé om, at stilen skulle være old school ”toonie” animationsstil fra 1930’erne – ligesom Disneys Steamboat Willie. Af en eller anden grund har mange tegnefilm fra dengang meget med helvede og uhygge at gøre, så udtrykket harmonerede godt med heavy metal, syntes de. Ud over plakat- og T-shirt-design ville de også gerne have en kort animationsfilm.”

Idéfase
”Det første, jeg gjorde, var at gå hjem og lytte til en masse heavy metal for at blive inspireret. Fordi festivalen jo hedder Copenhell, prøvede jeg at tænke meget ind i helvede. Vi skulle på en eller anden måde ned i helvede, ned i dødsriget – og så kom jeg hurtigt i tanke om Dantes ’Inferno’. I den fortælling bliver Dante-karakteren guidet igennem helvede af digteren Vergil, og med dét i baghovedet begyndte jeg at opfinde mine karakterer. Færgemanden, der sejler båden igennem Hades, og de andre elementer i samme stil og udtryk.”
Håndtegning
”Båden var noget af det allerførste, jeg tegnede i min skitsebog. Festivalen ville gerne have, at jeg kom med inspirationstegninger, men typisk laver jeg ikke en masse løse skitser. Jeg kommer bedre ind i et udtryk, hvis jeg tegner meget færdigt fra starten – det gør det nemmere for mig at holde den røde tråd hele vejen igennem. De syntes, båden var fed, så den endte med både at blive plakat og T-shirt og mit udgangspunkt, da jeg senere skulle storyboarde tegnefilmen.”
Finpudsning:
”Efter at have lavet skitsen i min skitsebog, lavede jeg en rentegnet version – også i hånden – inden jeg scannede ind og lagde farve på. Til sidst er der en masse fintuning, hvor man rykker rundt for at få plads til de forskellige elementer på plakaten. Jeg tiltede blandt andet båden lidt mere for at gøre det mere dynamisk og få det til at spille harmonisk med tekst og grafik. Og jeg lavede en himmel, hvor der var lys omkring dem, men samtidig mørke for at give dybde, så det ikke bare er en flad tegning. Jeg er vildt glad for resultatet. Det virker og er samtidig noget andet, end man er vant til at se på den slags festivaler.”

1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Både artiklen og det færdige "piece"