search

Fra magasin-layouter til schweizerkniv

Efter sit skifte til FDF kan Morten Haake supplere sit layouter-cv med eksempelvis design af uniform-mærker. »Da jeg kom herover, skulle jeg starte en lille smule forfra, for jeg skulle lave alt«

Blæksprutte søges … Sådan lyder en af stillingsannoncernes mest slidte klichéer. Men det er svært at komme uden om blæksprutte-allegorien, hvis man skal beskrive den rolle, Morten Haake har fået, efter han skiftede sine deltids-layouterjobs på mere traditionelle mediearbejdspladser ud med en stilling i spejderorganisationen FDF.

For som den eneste i huset med professionelle grafiske kundskaber virkede han nærmest som en magnet på alle de visuelt relaterede opgaver, der opstår i en organisation med 380 kredse og 22.000 særdeles aktive medlemmer.

»På en eller anden måde har det genereret et stort behov hos FDF for grafisk arbejde, at jeg kom ind,« fortæller Morten Haake, der startede på deltid for halvandet år siden med henblik på at skulle layoute FDF’s trykte udgivelser, men hurtigt i realiteten blev fuldtidsarbejdende.

Og det har været et skridt mod et fagligt mere alsidigt arbejdsliv.

[[nid:34504]]

»I mange år har jeg været meget specialiseret med magasinproduktionen som hovedområde. Det har gjort, at jeg har sjoflet en masse andre ting. Da jeg kom herover, skulle jeg starte en lille smule forfra, for jeg skulle lave alt, hvad der havde med printopgaver at gøre. Flyers, brochurer, stofproduktion, mærker.«

Emblem-designer

En spejder med respekt for sig selv har naturligvis uniformen broderet med mærker og emblemer. De skal designes, og her ligger en af de mange lidt utraditionelle opgaver, som spejderbevægelsen kan byde en magasinlayouter. Hertil kommer et bredt sortiment af FDF-merchandise, som købes af medlemmer, der ikke vil gå ned på udstyr.

En anden aktuel arbejdsopgave, der siger lidt om bredden af Morten Haakes arbejde, er FDF’s store flagskib Landslejren. Den løber af stablen i 2016 på området Sletten ved Ry og samler 10-12.000 mennesker.

»Det er et kæmpe show, som lige nu er under fuld planlægning. Og her skal jeg stå for hele det visuelle koncept med logo, designmanual, T-shirt, bannere og så videre.«

 


Om processen med logoet til Landslejr 2016 fortæller Morten Haake: “Jeg kan fortælle, at en af de ting, jeg måtte gå på kompromis med, er j’et. Nogen ville have det på skrå. Så det måtte jeg bare acceptere”. Grafik: Morten Haake/FDF

 

J-kompromiset

Men opgaven viser også en anden side af det at arbejde i en stor, politisk organisation. For selv om Morten Haake er den ubestridte faglige kapacitet omkring det grafiske, er der alligevel mange holdninger.

»Jeg har været vant til, at der tages en beslutning, og så udfører jeg opgaven. Her skal det ofte igennem en masse udvalg, og det kan være en udfordring for mig. Så næsten alt, hvad du ser, er noget, jeg har designet, men ofte er detaljer blevet drejet og har været gennem folk, der har en mening,« fortæller han.

Landslejrens logo, hvor a’et står som en trekantet telt-åbning, er et vigtigt symbol for arrangementet og således noget, mange havde en mening om.

»Jeg kan fortælle, at en af de ting, jeg måtte gå på kompromis med, er j’et. Nogen ville have det på skrå. Så det måtte jeg bare acceptere,« siger han med henvisning til et j, der er vippet en smule i forhold til de øvrige bogstaver og har fået en rød prik over sig.

Ønsket var at få det legende element ind over logoet med det utraditionelle j. Og efterfølgende er Haake faktisk blevet glad for resultatet.

»En af de ting, FDF handler meget om, er leg. Og det skal mange af de her ting afspejle. Æstetik er mange ting, og jeg skal finde ind til den der lege-æstetik. Her er jeg godt nok kommet på en opgave af de helt store.«

 


En af Morten Haakes “ambitionsplakater” for FDF. I teksten står der: I FDF bliver verden større, når vi gennem leg og udfordringer lærer at indgå i forpligtende fællesskaber. Grafik: Morten Haake/FDF

 

Spillerum til frivillige

Ligesom han skal være lydhør for inputs, ligger det også i Morten Haakes ophav at give frivillige fra organisationen rum til at spille på hans faglige bane.

»Jeg er nødt til at acceptere, at der kommer opgaver, som måske er lavet af frivillige, som jeg skal sende til tryk. Den har været svær for mig. Men jeg tror, jeg har fået vendt den til noget positivt, hvor jeg så kan bidrage den anden vej med noget vejledning. Det handler om lydhørhed og kompromisets kunst, og at folk ude i kredsene skal have en lille bid af kagen og opleve, at de bliver hørt. Det skal jeg kunne. Grafikere har ofte en meget klar holdning til, hvordan tingene skal være. Men hvis jeg stod for meget på den stolthed, kunne jeg nok ikke være her.«

Redningslinje i netværket

Haake har kommunikationsmedarbejdere siddende omkring sig, men som eneste grafiker er der ikke umiddelbart nogen at gå til, hvis man vil have en fagkollegial sparring. Det kan man godt savne.

»Det er altid rart at få en kollegas øjne på noget, man har lavet, især når det er en anden layouter. Der er noget indforståethed, som man ikke har med andre,« fortæller han.

Redningslinen er hans grafiker-netværk, som sidder rundt omkring på andre arbejdspladser.

»Jeg kan komme i situationer, hvor jeg går helt i stå. Hvor der bare ikke er noget, der melder sig på banen. Der har jeg været ude for at sende skitser ud til grafiker-venner og bedt dem komme med bud. Det er lidt ’last call’, for så involverer man også folk, der skal bruge deres fritid. Men jeg tror generelt, vi grafikere er nogle, der gerne vil kunne være kreative og finde ud af tingene på egen hånd.«

Ingen rutiner

Selvledelse er et varmt udtryk på dagens arbejdsmarked, og det kan både klinge positivt og negativt. For ud over frihed og motivation kan selvledelse også handle om at strande med mere ansvar og flere opgaver, end godt er.

Morten Haake føler sig i den grad selvledende i FDF. Men indtil videre synes han kun, det er positivt. Han bruger selv ordet »overlykkelig« om sin nuværende arbejdssituation.

»Jeg har tidligere i andre jobs oplevet, at det nemt kan blive rutine, og er der noget, der kan være ødelæggende for ens kreativitet, er det at gemme sig bag rutineprægede opgaver. Det sker ikke her. Jeg har ikke en chef, der kigger mig over skuldrene, men møder en meget stor tillid og opbakning til mit arbejde overalt I FDF, hvilket også gør, at jeg føler, at jeg skal yde optimalt hele tiden.«

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen