Det er ikke friheden, der fascinerer ved at have eget firma. Det er de mange jobmæssige muligheder, det indebærer. Nogle af dem har han afprøvet allerede efter to måneder som "konsulent."
Torsdag den 9. oktober 2003 kl. 10.15 fik Kim Barren, 42 år, meddelelsen om, at han var fyret fra sin arbejdsplads gennem seks år, B.T.
Det tog ham 20 sekunder at fordøje nyheden. Så løftede han hovedet og sagde til sig selv, at nu er det plan B, der gælder.
»Faktisk havde jeg længe haft en drøm om at arbejde selvstændigt,« siger Kim Barren, som har oplevet fire fyringsrunder i de seks år, har var på B.T. To af dem har han selv været involveret i som stedfortrædende tillidsmand.
Nu var det hans eget hoved, der røg.
»Jeg har ikke på noget tidspunkt taget fyringen personligt. Med så stort et antal fyringer – næsten hver syvende af de redaktionelle medarbejdere på B.T. – var alle i spil. Det kunne lige så godt blive mig som min kollega.«
Vi fanger Kim Barren en aften hjemme i den knap to måneder gamle virksomhed, Barren Kommunikation. Han har været til heldags kundemøde, og efter en rask løbetur er han klar til at snakke.
»Nu er jeg blevet skubbet ud over femmeter-vippen, og det har vist sig, at jeg godt kan svømme og komme i land igen,« fortsætter Kim Barren.
»I 17 år har jeg været ansat inden for dags- og fagpressen, og nu får jeg mulighed for at kaste mig over en lang række andre spændende områder. For eksempel tilbyder jeg medierådgivning og medietræning til virksomheder, kommuner, organisationer, foreninger med flere. Mine erfaringer fra bladverdenen gør, at jeg kan formidle viden på dette område, og når det handler om tv og radio, samarbejder jeg med nogle kolleger.«
Kim Barrens nye titel er kommunikationsrådgiver eller konsulent. Han vil tale det sprog, som hans kunder bruger. Han har ingen problemer med at skulle ud at sælge sig selv.
»Jeg tror, at min alder og erfaring gør, at jeg står stærkere rustet end en nyuddannet journalist ville gøre. Jeg har mit kildenet og kan være vedholdende. Jeg er allerede godt i gang, men der skal arbejdes for sagen. Det er rent salgsarbejde. Produktet hedder kommunikation – i alle aspekter. At finde kunderne, ringe op, profilere sig, aftale møder, tage ud og snakke og så videre. Det tager tid og kaster ikke penge af sig lige med det samme.«
»Jeg har sået nogle frø, som jeg håber spirer,« tilføjer Kim Barren.
»Nogle dør, andre får flotte blomster. Skovplanterne blomstrer måske kun en enkelt gang, men roserne kommer igen og igen. Det er de gode, løbende opgaver. Men også de kan svigte, og så gælder det om at kunne tackle situationen, f.eks. ved at have sikret sig med en god kontrakt eller ved at have flere kunder.«
Kim Barren satser på en bred kundekreds primært inden for landbrug og fødevarer samt turist- og transportbranchen. Men også hele den offentlige sektor vil han arbejde med. Foruden at rådgive skriver han artikler, personale- og firmablade, pressemeddelelser med mere. Og så vil han gøre mere ud af undervisning. Han har i flere år afholdt mediekurser i Landbrugsrådet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.