15. september stoppede Ulrik Pedersen som fotochef på JydskeVestkysten efter 17 år på avisen.
Han tog en frivillig fratrædelse under efterårets nedskæringer på fotostaben hos Jysk Fynske Medier, hvor i alt syv stillinger blev nedlagt.
1. oktober startede han så som kommunikationskonsulent ved Tøndermarsk Initiativet. Et projekt, som skal løfte området.
Ulrik Pedersen beskriver sit nye arbejde som ”hele pakken”:
”Jeg finder historierne, interviewer, skriver, filmer og fotograferer. Jeg står for de sociale medier og kommer også til at lave nyhedsbreve og pressemeddelelser,” siger han.
Fra journalist til kommunikatør
Den tidligere fotochef fortæller, at han ikke har skænket det mange tanker, at han med jobskiftet også skifter den uafhængige avisjournalistik ud med interessebåret kommunikation.
”Det er ikke noget, jeg har tænkt meget over. Jeg ved godt, at jeg ikke kommer ud og laver årets nyhedsbillede. Men den del sagde jeg farvel til for længe siden. Som fotochef var det heller ikke en del af mit job. Der havde jeg mere haft fokus på at gøre andre gode,” siger Ulrik Pedersen.
Han tror til gengæld, at andre tænker over jobskiftet – og undrer sig.
”Men det er ikke noget, jeg har et problem med. Jeg har det godt med at repræsentere projektet og sælge det positivt. Men der vil være projekter, jeg ikke vil kunne brænde for. Og der ville jeg have svært ved at sælge varen.”
Tid til grundighed
Efter 17 år på avisen trængte han til at prøve noget nyt. Og han havde heller ikke lyst til at fortsætte som fotochef i Jysk Fynske Medier oven på nedskæringerne. På et år er over en tredjedel af fotografstillingerne blevet skåret væk.
”Det er svært at finde tiden til at lave høj kvalitet, når man også skal nå at lave tre portrætter og fotografere spadestikket. Her har jeg tid til at være grundig. Det gør mig lidt utålmodig, men jeg kan egentlig godt lide det.”
Selvom ting som tempo og uafhængighed adskiller de to stillinger, er der ifølge Ulrik Pedersen endnu flere ligheder.
”Jeg ser stor lighed mellem at være fotojournalist på en lokalavis, og det jeg laver nu. Jeg kan virkelig bruge de kompetencer jeg har som fotojournalist i det, jeg laver nu. Og indtil videre har det været nemt. Måske i kraft af at jeg kender modtageren af de ting, jeg laver – for eksempel aviser.”
Hvilke ligheder er det, du ser?
”Det handler utroligt meget om research – at finde historierne. Så er det selvfølgelig også kompetencerne til at fortælle en historie i foto og levende billeder. Og som det er lige nu, fotograferer jeg mere nu, end jeg gjorde som fotochef.”
Så du forlader ikke fotobranchen?
”Det, synes jeg ikke, jeg gør. Jeg synes, at jeg tager mine kompetencer et nyt sted hen, hvor de også passer godt ind.”
Kig mod kommunikation
Ulrik Pedersen håber, at han kan inspirere flere fotojournalister til at gøre det samme.
”Vi må erkende, at dem, som kommer ind på fotojournalistuddannelsen i dag, har en meget lille chance for at komme ud og få job på et dagblad. De skal finde nogen, der vil lege med dem, og aviserne har ikke råd til det,” siger han.
”Jeg vil opfordre dem til at kigge på kommunikationsbranchen, for der er virkelig brug for folk, der kan lave noget visuelt fedt.”
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Hej Ulrik, det lyder godt, Er du opmærksom på hvor godt Thy Nationalpark arbejder med kommunikation,
Efter et par år på Thisted Dagblad opdagede jeg hvor godt Museum Thy arbejde med Thy Nationalpark, bøger og video, fin reklame de lavede.Det var Klaus Madsen indblandet i, han er en fremragende FOTOJOURNALIST.