Mandag blev det offentliggjort, at Berlingske Media har fundet koncernens nye administrerende direktør. Valget er faldet på Mette Maix, der sætter sig i direktørstolen i næste uge.
Den nye Berlingske-direktør kommer med over 20 års erfaring fra detailbranchen, senest fra en stilling som direktør hos Føtex. Til gengæld har hun ingen erfaring fra mediebranchen.
»For det første skal jeg selvfølgelig lige lære mediebranchen og virksomheden at kende. Jeg går meget ydmygt til opgaven, og jeg er klar over, at man ikke én til én kan overføre alt, hvad jeg har brugt de seneste år i detailhandlen til mediebranchen. Men der er nok alligevel nogle paralleller,« siger Mette Maix til Journalisten.
Erfaring fra en presset branche
Ifølge Mette Maix er én af parallellerne mellem detailbranchen og mediebranchen, at det er pressede markeder i hastig forandring.
»I detailmarkedet har vi også i høj grad set, hvordan forbrugeradfærden har ændret sig. Så jeg kender til det med at stå i et benhårdt konkurrencepræget marked, hvor der er kamp om kunderne,« siger hun.
Mette Maix nævner desuden sin kundeorienterede profil som et eksempel på, hvad hun kan tage med sig fra detailbranchen til mediebranchen.
»Jeg har i mange år arbejdet med at kunne forstå kunderne og have fokus på kundeadfærd. Jeg har arbejdet med loyalitetskort, big data og med at styrke brands og positionere dem i et farefuldt landskab med stor konkurrence. Alt det kan jeg tage med mig til mediebranchen,« siger Mette Maix.
Kan det ikke blive en ulempe for dig, at du ikke har erfaring fra mediebranchen?
»Jo, det kan det sikkert godt. Men når man sidder for bordenden af en virksomhed som administrerende direktør, så er det jo ikke meningen, at jeg skal være nede i maskinrummet og kunne alt. Men jeg skal kunne lede, jeg skal kunne sætte retningen.«
Læser BT gratis på nettet
Mette Maix fortæller, at hun personligt forbruger alle tre aviser i Berlingske Media. Hun har flere gange holdt Weekendavisen, men det stærkeste forhold har hun til Berlingske.
»Det er den avis, jeg altid har læst og holdt derhjemme. Og som jeg godt kan lide, både til hverdag, men også i weekenden,« siger Mette Maix.
Når det kommer til BT, er hun med egne ord en af de mediebrugere, der skal omvendes:
»I forhold til BT er jeg en af de der forfærdelige, der bare læser den gratis på nettet, og som vi skal have omvendt,« siger den nye direktør.
Siden 30. oktober har Bjarne Munck været fungerende administrerende direktør i Berlingske Media. Han kommer også fremover til at spille en nøglerolle i Berlingske Media og tiltræder en nyoprettet stilling som driftsdirektør.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Jeg kan stadig huske, da hedengangne - heldigvis stadigt meget levende - Lasse Bolander stod på gymnasiet i Holstebro. Han mødtes med en række vestjyske ansatte, der sad med korslagte arme og hørte på hans visioner. Berlingske Media-direktøren mente, at de stærke avis-brands kunne bruges til at sælge dagligvarer. Jeg foreslog jordbær-marmelade som et konkret produkt, og det afviste Lasse Bolander ikke. Så gik Lasse Bolander til Coop - og jordbær-marmeladen - de midt- og vestjyske aviser blev købt af en mediekoncern fra jordbærland, og der kom ingen indkøbsposer ude ved min postkasse. Jeg har i øvrigt aldrig brudt mig om marmelade. Men det bliver spændende at se, hvad en detailhandler kan udrette, når hun rejser modsat Lasse Bolander.
Velkommen - og velbekomme - i medieverdenen!