search

Fra fisk til FOKUS

I næsten et halvt år lukkede tre-fire betroede medarbejdere sig inde i et mødelokale for at opfinde et ugemagasin for mænd. I denne uge bliver FOKUS en realitet. Journalisten kiggede indenfor hos Allers kæmpesatsning.BLADFØDSEL. Først en kilometerlang hvid gang i Allers kæmpebygning et sted i Valby. Derefter et par døre med nogle påklistrede papir-skilte med navnet FOKUS.

I næsten et halvt år lukkede tre-fire betroede medarbejdere sig inde i et mødelokale for at opfinde et ugemagasin for mænd. I denne uge bliver FOKUS en realitet. Journalisten kiggede indenfor hos Allers kæmpesatsning.

BLADFØDSEL. Først en kilometerlang hvid gang i Allers kæmpebygning et sted i Valby. Derefter et par døre med nogle påklistrede papir-skilte med navnet FOKUS.

Det virker dødssygt. Og bag dørene bliver det ikke mere spændende. Et par håndfulde mænd og en enkelt kvinde bag hver sin skærm.

Man kunne på en måde forvente noget mere af Allers store – og overraskende – satsning. Her bliver Danmarks første ugeblad for mænd produceret. En 'Newsweek light', en satsning, der rammer kiosker og supermarkeder den 30. marts, og som allerede er blevet foromtalt over for 2,4 millioner husstande, der har fået et mini-nummer af bladet.

Derfor er det unægtelig lidt skuffende at stå og stirre på et kontorlandskab, der kunne være Biblioteksstyrelsen. Men hvis man løfter lidt på sedlen på døren, kommer mystikken. Der dukker et nyt skilt op:

»Fiskebladet« står der.

Sådan hed Danmarks første ugeblad for mænd faktisk i over et halvt år. Også internt i det store Aller-hus. 'Fiskebladet' hørte til i et mødelokale på direktionsgangen, hvor tre-fire betroede medarbejdere i al hemmelighed udviklede ugebladet FOKUS.

De fik produceret prøveudgaver, som blev testet i fokusgrupper på Sjælland og Jylland for at sikre, at de ramte målgruppen klokkerent. Det var først den 1. marts i år, at Fiskebladet skiftede navn til FOKUS, og siden er redaktionen vokset til 20 mand. Dertil kommer lige så mange freelancere.

Forlagsbranchen befinder sig i en benhård konkurrencesituation, derfor holdes dummyerne tæt til kroppen. Men denne tirsdag – en uge før deadline – får Journalisten lov at snuse rundt.

»Hvad har du?«

Chefredaktør Lars Mandal ser ind i øjnene på journalist Kenan Seeberg, der sidder på en lav reol.

Kenan Seeberg nævner navnet på en kendt dansker, som vi ikke kan afsløre her.

»Det er et simpelt portræt. Man kender jo ikke hans historie.«

»Fedt,« svarer chefen.

»Yes!« siger Kenan Seeberg og rejser sig op.

»Super!« siger Lars Mandal, nu med blikket rettet mod sin skærm.

»Super,« gentager han, stadig med blikket rettet mod sin skærm. Så sluser han luft ind gennem næsen, fylder lungerne og udstøder så højt:

»KAFFE!«

På den anden side af bordet taler redaktionschef 'Smitty' (Niels Burgos, red.) med bladets nye vinanmelder, som har begået ti meget litterære linjer om 'Ugens flaske'. En Elias Mora Crianza, der blandt andet har en 'imponerende multitude af aromatiske finesser'.

»Jeg har redigeret mange tekster, men denne her er satme svær,« siger han ind i røret og skynder sig også at rose teksten.

»Nej, det skal ikke være Netto-agtigt. Bare lidt ISO,« forklarer han.

FOKUS' målgruppe er mænd mellem 30 og 50 år. Helt almindelige mænd. Og helst over 50.000 af dem.

Der er heller ikke mange aromatiske finesser over det print, der ligger ved siden af Niels Burgos. En række billeder af ugens udenlandske babe, Pamela Anderson.

Allers direktør har ellers slået fast, at det ikke skal være biler og bare bryster. Men der bliver dog plads til en dansk og en udenlandsk babe, en hel del biler og lige så meget teknik, for det kan den almindelige mand mellem 30 og 50 åbenbart ikke undvære.

Til gengæld får læseren så også artiklen om Skoleskibet København, der gik ned med drenge og mus i 1928, og så det allervigtigste, hvis man spørger Lars Mandal: Den dagsordensættende journalistik. Det kunne være David Trads' historie om, at Foghs internationale karriere er ødelagt. Eller måske det åbenhjertige interview med Carsten Juste, som beskriver de personlige omkostninger ved Muhammed-sagen.

Kenan Seeberg, der sidder i et gabende tomt kontor, er en af dem, der skal levere cover-historier.

Men først skal han lige have noget at skrive på. En tekniker fra huset stiller en tingest på bordet.

»En work-station,« siger teknikeren.

»Efter tre måneder skal du skifte password,« forklarer han og kigger på Kenan Seeberg med noget, der kunne ligne et smil.

»Men jeg ved ikke, om du er her til den tid,« siger han så.

Teknikeren kender tydeligvis branchen. Det kan sagtens være slut i løbet af tre måneder. Hvis koncernens store analyseafdeling har taget fejl. Hvis det viser sig, at mænd mellem 30 og 50 ikke gider købe FOKUS, behøver Kenan Seeberg ikke spekulere på at ændre sit kodeord.

»Men det skal du ikke spekulere på nu,« fastslår chefredaktør Lars Mandal.

 

Glittet vækst

BOOM. Enhver kan gå ind i en DSB-kiosk og konstatere at antallet af glittede blade er eksploderet herhjemme over de seneste år. Der bliver i øjeblikket solgt over 2.000 danske og udenlandske titler i Danmark. Den glittede vækst skyldes en kombination af, at danskerne køber flere blade, at bladene er blevet billigere at producere, og at mange annoncører foretrækker blade.

De glittede blade dækker over to meget forskellige kategorier: Magasiner og ugeblade. Mens magasinerne er i kraftig vækst, har ugebladsmarkedet begyndende problemer, siger Karen Klitgaard Povlsen fra Århus Universitet, der er landets eneste ekspert på området. Derfor er hun også overrasket over, at Aller snart nedkommer med ugebladet Fokus.

»Der har ikke været noget initiativ i årevis til mænd – og slet ikke med den profil. Men Aller kan godt have set et hul. Det bliver spændende at følge,« siger Karen Klitgaard Povlsen.

Alene i 2005 og 2006 er der kommet adskillige nye navne på hylderne: Blandt andet modebladet Cover, bilbladet MaxPower og livstilsmagasinet Arena. Egmont har sendt madmagasinet Gastro og bladet Olivia for piger mellem 8 og 12 på markedet. Aller introducerede i 2005 WHERE2GO, som er et gratis modemagasin, og Bonniers er nedkommet med Illustreret Videnskab Historie og Spis Bedre.

Andre er lukket de seneste år: Ugebladet Okay, Opus til de ældre, mom til mødrene, foruden modemagasinet Romeo+Juliet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen