Fotojournalistik skaber avisfremgang

Svenska Dagbladet har de seneste år haft bemærkelsesværdig oplagsfremgang. Årsagen er en øget satsning på fotojournalistik, mener redaktionschef og ansvarlig udgiver på avisen.

Svenska Dagbladet har de seneste år haft bemærkelsesværdig oplagsfremgang. Årsagen er en øget satsning på fotojournalistik, mener redaktionschef og ansvarlig udgiver på avisen.

En oplagsfremgang i 2007 på 2.500 eksemplarer og et samlet oplag på 201.200 eksemplarer. Sådan så situationen ud for Svenska Dagbladet i december, der dermed som et af få dagblade i Skandinavien kunne notere endnu et år med vækst.

Rent faktisk oplevede Svenska Dagbladet en oplagsfremgang i 10 af årets 12 måneder i 2007. Og det er endda tredje år i træk.

Skal man tro avisens redaktionschef og ansvarlig udgiver, Mats-Eric Nilsson, er det da heller ikke nogen tilfældighed.

»Når man øger så længe og så vedvarende, så handler det altid om selve produktionen,« siger Mats-Eric Nilsson ifølge Medievärlden

Han er overbevist om, at årsagen er en konsekvent satsning på kvalitetsjournalistik.

»Læserne værdsætter det,« siger han og tilføjer, at weekendens tillæg med lange reportager er det tydeligste eksempel.

»Derudover har fotojournalistikken fået en renæssance i Svenska Dagbladet de seneste tre år. Det kan mærkes både i billedvalg og måden, fotografier får lov til at dominere. Ikke mindst i de lange reportager.« 

Mats-Eric Nilsson er samtidig overbevist om, at den positive udvikling vil fortsætte. Også selv om der ikke er planlagt nogen radikale forandringer.

 »Mange aviser har et problem nu, men i det nye medielandskab fungerer det godt med en avis, som går i dybden, sammenfatter og samler op,« siger han til Medievärlden.

Ifølge Mats-Eric Nilsson bliver den store udfordring i 2008 at skabe et større samarbejde mellem den trykte avis og web. 

0 Kommentarer