search

Fotografiet dør

På forsiden af JOURNALISTEN nr. 14 har Jan Dagø fotograferet en voksskulptur, der forestiller en udbrændt journalist. Jeg tror, at han selv har lavet figuren og derved har begået hele to kunstværker; skulptur og fotografi. Behændigt har han undgået at bruge et levende motiv, der enten skulle betales eller kunne føle sig krænket.

Men i virkeligheden kunne han være sluppet endnu lettere. Det gamle kemiske fotografi, der altid er forbundet med et fysisk motiv, er nemlig ved at takke af. Fotografiet er ved at dø. Herefter kan det ses som en parentes i verdenshistorien til gavn for kunsthandlerne.

Selv om vi stadig kalder os fotografer, står vi nu i samme situation som før, fotografiet blev opfundet, hvor billeder først skal tænkes og derefter konstrueres.

Med det nye "post-fotografi" behøver vi ikke længere motiver, der kræver modelhonorar eller kostbare rejser. Alt kan simuleres i en virtuel verden, blot vi vender os til de evige opgraderinger og efteruddannelser. Når programmerne er betalt, vil ingen komme med urimelige krav om erstatninger eller etik.

Voksmanden kunne være konstrueret i et 3D-program. Men så er det store spørgsmål: Er det mere fotografisk at lave en fysisk voksmand end en virtuel konstruktion, når vi skal fortælle om udbrændthed?
Jeg kan godt se forskel, ville mange sikkert sige.

Ja nu, men hvad så i fremtiden? Hvis nogen er i tvivl, så gå ind og se filmen Shrek, som er produceret udelukkende på computer.

Læs også: Kunst eller virkelighed, Manipulationer forbudt og Billedchef advarer mod Photoshop

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen