search

FOTOGRAFER BLACKLISTET

EN STRID OM LØN BETYDER, AT DEN TIDLIGERE DJ-FORMAND OG NUVÆRENDE BILLEDREDAKTØR I DET BERLINGSKE HUS, LARS POULSEN, HAR FORBUDT BRUGEN AF 11 FREELANCE-FOTOGRAFER. “VI HAR IKKE RÅD TIL AT BRUGE DEM,” SIGER HAN.

EN STRID OM LØN BETYDER, AT DEN TIDLIGERE DJ-FORMAND OG NUVÆRENDE BILLEDREDAKTØR I DET BERLINGSKE HUS, LARS POULSEN, HAR FORBUDT BRUGEN AF 11 FREELANCE-FOTOGRAFER. “VI HAR IKKE RÅD TIL AT BRUGE DEM,” SIGER HAN.

En forhandling om lønvilkår for freelancefotografer i Det Berlingske Hus har nu betydet, at 11 freelancefotografer er blevet blacklistet og foreløbigt ikke må tage billeder til husets aviser.
På et papir, som fagredaktør for billedredaktionen Lars Poulsen har sendt rundt i Det Berlingske Hus, står, at de 11 fotografer ‘ikke kan bestilles’, og at man i videst muligt omfang skal bruge husets faste fotografer eller arkivbilleder.
“Det er nærmest grotesk, og meget, meget urimeligt,” siger Bo Tornvig, der er en af de 11 forviste fotografer.
Baggrunden for den drastiske boykot er, at de 11 ikke vil acceptere det udspil til ny prisliste, som de har fået fra Lars Poulsen og den øvrige ledelse.
Udspillet fra ledelsen lyder ellers umiddelbart godt. Fotograferne har fået en lønstigning på 30 procent, fordi timeprisen vil stige fra 500 til 650 kroner. Men ledelsen kræver samtidig en del af fotografernes genudnyttelsesret på billederne.
Timeprisen har ikke været reguleret i syv år, og stigningen på timeprisen svarer kun til den lønstigning, som de øvrige medarbejdere i Det Berlingske Hus har fået i den syvårige periode. Derfor betragter fotograferne det som en lønregulering.
“Vi har været for billige gennem lang tid, og nu er det blevet reguleret. Men ikke mere end reguleret,” siger Bo Tornvig.
Selvom timeprisen ikke er sat op i syv år, anerkender Lars Poulsen ikke, at der har været et lønefterslæb.
“Der er så mange grunde til, at den ikke har været reguleret. Jeg mener bestemt ikke, at den voldsomme forhøjelse af timeprisen bare er en regulering.”
Fotoledelsen ønsker, at de 30 procent ekstra i timen også skal betyde, at Det Berlingske Hus gratis kan genbruge fotografernes billeder i samtlige husets aviser og net-aviser.
I dag modtager fotograferne ekstrabetaling, når billederne bliver genanvendt.
“Det er fordi, vi vil afskaffe et tungt administrativt system,” siger Lars Poulsen.
De 11 fotografer vil ikke afgive noget af deres genudnyttelsesret, og de er desuden utilfredse med, at ledelsen lægger op til, at fotograferne nu selv skal betale for deres film, som ellers tidligere har været en del af aftalen.
“Vi skal altså afgive vores genudnyttelsesret og selv betale film. Og vi får ikke andet end, hvad vi betragter som en lønregulering. Det får mig til at stejle helt vildt,” siger Jakob Dall, der er en af de 11 freelancere.
På konkurrenten Pol-foto er timeprisen 600 kroner plus diverse tillæg – altså kun 50 kroner mindre end det, fotoledelsen på Berlingske vil betale.
Men på Politiken beholder freelancerne hele deres genudnyttelsesret.
“Aftalen på Politiken ligner meget vores – bortset fra, at vores ledelse vil have noget af vores genudnyttelsesret. Vi vil bare gerne have det, de andre får,” siger Bo Tornvig.

Underlig situation
Det er i sig selv usædvanligt, at en arbejdsgiver blacklister medarbejdere. Men at det er den tidligere formand for Dansk Journalistforbund, vækker forargelse blandt pressefotograferne.
“Det er mærkeligt. Han af alle burde have kendskab til virkeligheden og indse, at de krav, han stiller, er helt urimelige,” siger Pressefotografforbundets formand Lars Lindskov.
Han har kigget med fra sidelinien og er lettere rystet.
“De 11 fotografer har stillet meget rimelige krav. Og sammenlignet med vilkårene for de fastansatte fotografer i Det Berlingske Hus er de ekstremt rimelige.”
De 11 fotografer har fornemmet en stor opbakning bag sig.
“Jeg tror ikke, der er mange freelancere i landet, der ville acceptere de forhold, vi bliver tilbudt. Min fornemmelse er, at der ikke er nogen, der har lyst til at arbejde for Det Berlingske Hus i de her dage,” siger Jakob Boserup, der er en af de 11 fotografer.
Lars Poulsen synes slet ikke, at der er tale om, at Det Berlingske Hus boykotter de 11 fotografer.
“Der er bare tale om, at en gruppe fotografer vil have 30 procent mere i løn og har en række andre krav. Vi siger så, at vi ikke har råd til at bruge dem på de vilkår. Andet er der ikke i det.”

Stoleskift
For lidt over et år siden sad Lars Poulsen som formand for Dansk Journalistforbund. Dengang frarådede han kraftigt Politikens fotografer at give slip på genudnyttelsesretten.
Nu sidder Lars Poulsen på en anden stol og kræver, at fotograferne skal opgive en del af deres genudnyttelsesret. Det, synes fotograferne, er utroværdigt.
“Jeg kan da godt forstå, at der er nogen, der studser over det. På det personlige plan synes jeg da også, at det er en lidt underlig situation. Men formænd for DJ sidder ikke på livstid, og nu føler jeg mig forpligtet af min nuværende arbejdsgiver,” siger Lars Poulsen.
Bo Tornvig synes, det har været ubehageligt at sidde over for den tidligere forbundsformand og forhandle.
“Han er gået på folk personligt og har virket truende. Har tydeligt forsøgt at sige mellem linierne, at ‘hvis du ikke er tilfreds, kan du bare fise af’. Og det er jo ikke en måde at forhandle på.”
Lars Poulsen:
“Vi har en tone imellem os, der gør, at vi siger tingene direkte. Men vi vil hjertens gerne bruge alle 11 fotografer, og vi vil ikke have et horn i siden på nogen af dem bagefter, hvis det lykkes os at blive enige.”

Står godt sammen
Selvom Bo Tornvig ikke synes, han har mødt meget forståelse fra modparten i forhandlingerne, er han fortrøstningsfuld.
“De prøver at lirke en kniv ind imellem os ved at sige, at det skal være op til den enkelte, om han vil acceptere deres krav. Men vi er stærkere end som så.”
Også PF-formand Lars Lindskov er fortrøstningsfuld.
“Det er lang tid siden, jeg har set kolleger stå så godt sammen og kæmpe for en fælles sag. Det ser godt ud.”
Bo Tornvig har også fundet positive sider frem ved konflikten.
“Jeg håber virkelig ikke, at det her bliver langvarigt. Men vi bruger jo ventetiden på at få nye kunder, så ingenting er så skidt, at det ikke er godt for noget.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen