search

Forvandling fryder

 De mange efteruddannelsers længde, geografi og indhold spænder vidt. Til inspiration fortæller tre forskellige mediemennesker om deres seneste erfaring med efteruddannelse.  Teologen blev strategMi Storm Jensen er ved at være færdig med diplomuddannelsen Strategisk Kommunikation ved CFJE. Hun mangler kun sit afgangsprojekt, som hun skal skrive ved siden af sit job som kommunikationsmedarbejder i DDT Detail.

 

De mange efteruddannelsers længde, geografi og indhold spænder vidt. Til inspiration fortæller tre forskellige mediemennesker om deres seneste erfaring med efteruddannelse.

 

Teologen blev strateg

Mi Storm Jensen er ved at være færdig med diplomuddannelsen Strategisk Kommunikation ved CFJE. Hun mangler kun sit afgangsprojekt, som hun skal skrive ved siden af sit job som kommunikationsmedarbejder i DDT Detail.

»Jeg trængte til at lære noget strategisk teori. Jeg tror, at hvis man ikke får nogle nye værktøjer, kommer man tit til at gøre, som man plejer,« siger Mi Storm Jensen som forklaring på, hvorfor hun for cirka to år siden fik lyst til at efteruddanne sig.

Hun har en baggrund i teologi og tog i 1997 tillægsuddannelsen ved Danmarks Journalisthøjskole.

»Det var min egen idé at tage diplomuddannelsen, og min daværende arbejdsgiver, Kristelig Fagbevægelse, ville gerne betale det hele. DDT Detail overtog finansieringen, da jeg begyndte her i marts 2003. Jeg ved godt, jeg er heldig, for mange af mine medstuderende skal selv punge ud,« erkender Mi Storm Jensen.

Hun har gennem hele den to et halvt år lange diplomuddannelse arbejdet på fuld tid.

»Jeg har indimellem svært ved at få jobbet og uddannelsen til at hænge sammen tidsmæssigt. Derfor har jeg ikke altid tid til at prioritere studierne så højt, som jeg gerne ville,« siger den 37-årige journalist.

Diplomuddannelsen er så ny, at Mi Storm Jensen er en af de allerførste, der gennemfører den.

»Vi har selvfølgelig været en slags prøveklude, og det har kunnet mærkes. Men det har været utrolig godt at møde og arbejde sammen med mennesker fra alle dele af kommunikationsverdenen. Undervisningen har været meget lærerig, især i kraft af mange konkrete og målrettede cases. For eksempel Arla, som vi besøgte i forbindelse med et modul om krisestyring.«

Diplomuddannelsen er formelt kompetencegivende, men Mi Storm Jensen regner ikke med, at den er adgangsbillet til noget job.

»Men jeg kan mærke i min hverdag, at jeg bruger mange af de ting, jeg har lært. Jeg har fået et stort netværk af dygtige kolleger og nogle værktøjer, jeg kan hive frem, når jeg får brug for det,« siger hun.

Skribenten blev speaker

Aggersk. Journalist Kirsten Pilgaard arbejder på NORDJYSKE Medier. Hun var skrivende journalist, indtil hun for et år siden begyndte at producere radio- og tv-indslag.

NORDJYSKE Medier afholder interne kurser, hvor Kirsten Pilgaard har lært nogle af de grundlæggende teknikker bag radio- og tv-produktion, men speaken haltede bagefter, følte hun.

»Jeg havde produceret cirka ti indslag og følte, at jeg stadig manglede at lære meget om speak,« fortæller 44-årige Kirsten Pilgaard, som via Fællesoverenskomsten opsparer en uges efteruddannelse om året.

I april deltog hun så i et fem-dages kursus på DjE med titlen 'Nu skal vi speake' med Anders Agger som kursusleder.

»Jeg fik virkelig prøvet nogle grænser af. Vi skulle blandt andet synge, råbe og speake foran en sanglærer og en skuespiller, mens alle de andre på holdet var tilskuere,« husker hun.

De isbrydende aktiviteter skabte hurtigt en uformel stemning og rys­tede holdet sammen.

Kirsten Pilgaard betragter det sociale aspekt af efteruddannelseskurser som en vigtig del af fornøjelsen.

»Det betyder meget, at man får talt med mennesker, man ellers ikke ville møde, fordi de er fra et helt andet medie et andet sted i landet,« forklarer hun.

Effekten af kurset udeblev ikke.

»Jeg har tilegnet mig nogle meget brugbare redskaber og teknikker, som jeg ikke ville have lært, hvis jeg ikke havde taget det kursus. På den måde er det et af de bedste kurser, jeg overhovedet har været på,« siger multijournalisten.

Fotografen blev forretningskvinde

Avance. Freelance-fotograf Kirsten Fich Pedersen deltog i marts i et syv-dages kursus i Santa Fe, New Mexico. Kurset havde titlen »Developing and promoting your signature stile" (»Udvikl og frem din personlige stil«).

Den 41-årige fotograf savnede originale idéer til, hvordan hun kunne komme videre med sin karriere som fotograf.

»Det råd, man typisk får i Danmark, er: 'Lav en mappe, og gå op på en avis og aflever den'. Men dét har aldrig givet noget afkast for mig. Jeg trængte til nyt input, og så er Danmark jo som regel 10-15 år bagud i forhold til USA. Derfor tænkte jeg, at jeg med et kursus i USA kunne komme lidt foran.«

Kirsten Fich Pedersen så omtalen af fotografkurset i CFJEs nyhedsbrev og søgte Ophavsretsfonden om tilskud. Her fik hun 10.000 kroner, som dækkede kursets pris. Omkostninger til rejse og ophold på i alt cirka 5.000 kroner måtte hun selv betale.

Kurset gik ud på at lære fotografer at være mere opfindsomme og kreative, når de skal sælge sig selv.

»Som fotograf i Danmark er det tabubelagt at gøre noget for at få ens billeder solgt. De skal helst sælge sig selv. Men efter kurset føler jeg, at det er mere legitimt at gå ud og promovere mig selv, og jeg har fået øjnene op for de mange muligheder, der er.«

Efter at Kirsten Fich Pedersen kom tilbage fra kurset i marts, har hun haft så travlt med fotoopgaver, at hun ikke har haft tid til at realisere noget af det, hun har lært.

»Men jeg har planer om at arbejde mere med mine egne projekter, og jeg skal have lavet mine egne 'presentation pieces'. Mest af alt har kurset betydet, at jeg er begyndt at tænke på mig selv som både forretningskvinde og fotograf, og det var det, jeg havde brug for,« konstaterer Kirsten Fich Pedersen.

Læs også i dette nummer af Journalisten:

# Promovér dine billeder, hvis du vil leve af dem.
# Bliv bedre eller tab.
# DjE under forandring.
# Sådan kommer du i gang.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen