Forudser helt nye vilkår for mediebranchen

Times har kåret ham som en af verdens 100 mest indflydelsesrige personer. Han står bag begrebet The Long Tail om nichemedier som fremtidens vinder. Nu er Wireds chefredaktør, Chris Anderson, klar med næste forudsigelse.

Times har kåret ham som en af verdens 100 mest indflydelsesrige personer. Han står bag begrebet The Long Tail om nichemedier som fremtidens vinder. Nu er Wireds chefredaktør, Chris Anderson, klar med næste forudsigelse.

Det hele begyndte med en artikel i Wired. Siden udviklede det sig til bloggen »The Long Tail – A public diary on the themes around a book« (thelongtail.com). Og endelig sidste år udkom Chris Andersons berømte bog, »Den lange hale«, så på dansk.

Her beskriver han, hvordan det i stigende grad bliver mindre og mindre vigtigt at ramme det store hit, som alle vil købe. I langt højere grad gælder det om at være god til at lave perfekte nicheprodukter og »sælge mindre af mere« – eksempelvis Apples iTunes-onlinebutik.

Men nu er Chris Anderson klar med næste bogprojekt om »Freeconomics« og dens indvirkning på medieverdenen.
Det vil sige, ligesom sidst er det under udvikling på nettet, men hovedpointen er klar:
I de kommende år vil der blive vendt fuldstændigt op og ned på produktions- og udgivelsesvilkårene i mediebranchen. Årsagen er den simple, at det til stadighed bliver billigere og billigere at lave business, fordi både varerne, tjenesterne og opbevaringen af medieindholdet konstant falder i pris og nærmer sig nul.
Medierne bliver simpelthen gratis – eller næsten gratis.
»Gratis (Free) ændrer på vores økonomi. Hvor vi tidligere har fokuseret på alt det, som kan gøres op i dollars og cents, handler det nu om en mere realistisk bogføring af alle ting, vi virkelig værdsætter i dag,« skriver han i cover-historien i marts-udgaven af Wired Magazine med titlen »Free! Why $0.00 is the Future of Business«.
Artiklen i det kommende nummer af Wired er blot en slags indledende øvelse til Chris Andersons næste bog om Zero Business, som endnu ikke har fået nogen titel, men som efter planen skal udkomme næste år på Hyperion
Udmeldingen fra den toneangivende chefredaktør er ikke ensbetydende med, at han tror, at alle medier pludselig bliver gratis. Wired Magazine er et udmærket eksempel på en succesrig virksomhed. Ifølge Advertising Age formåede Wired at sætte sine egne annoncepriser op med 5,6 pct. sidste år.
Men budskabet er alligevel, at alverdens medieselskaber bør genoverveje hele deres strategi og i endnu højere grad indrette sig efter den stigende konkurrence fra hele gratis-markedet.
En pointe, han også fører frem i et interview med Advertising Age.

Hele interviewet med Chris Anderson i AdAge kan læses her.

1 Kommentar

Bo Adam
26. FEBRUAR 2008
igen en af
igen en af informationstidsladerens tryllekunstnere der vi pådutte os at der kan komme hvide kaniner op af enhver tom hat.