search

Fortsat mystik om Bezos’ planer for Washington Post

Journalisterne på Washington Post havde i går besøg af deres nye ejer Jeff Bezos. Han løftede ikke meget af sløret for sine planer med avisen, forklarer Lasse Jensen: »Journalister er jo et meget sensitivt folkefærd, så det klogeste er ikke at sige andet, end at I gør det fint.«

Hans planer for Washington Post er stadig et mysterium, men han er kendt for at sigte højt.

Sådan indleder Washington Post en reportage om den nye ejer Jeff Bezos’ møde med en række af avisens journalister og redaktører i går, blandt andre Watergate-legenden Bob Woodward.

Jeff Bezos løftede ikke meget af sløret for sine planer med avisen. Han synes, at medarbejderne er dygtige, han mener, at der venter Washington Post en gylden fremtid, og han lovede, at han ville forsvare den undersøgende journalistisk.

Kunne lide artikel om dørmand

På spørgsmålet fra en journalist om, hvilken artikel han syntes var mest interessant i dagens avis, nævnte han en nekrolog over en kendt dørmand i Washington.

Og en spørgsmål-svar overbliksartikel: Ni spørgsmål om Syrien, du synes er for pinlige at stille.

Han sagde, at organisationen stod over for to økonomiske udfordringer:

· At medier som Huffington Post (lovligt) på »17 minutter« kan citere en artikel, det har taget uger at lave.

· At læserne af Washington Post skal have ønske om at købe hele pakken af artikler – og ikke bare enkeltartikler.

Skal ikke jage klik

Faktisk er Jeff Bezos slet ikke interesseret i læsere, der kun besøger hjemmesiden en enkelt gang. Det fører til middelmådig journalistik og er ikke en bæredygtig forretningsmodel, forklarede han.

»Folk vil købe en pakke,« sagde han.
»Men de vil ikke betale for en historie.«

 På spørgsmålet om avisen skulle holde op med at lave undersøgende journalistik, svarede Bezos nej. Men organisationen skal finde ud af, hvordan man laver pakket indhold, som folk vil betale for.

»Det er ikke, fordi læserne ikke vil have det. De siger: »Jeg ved ikke, om jeg vil betale for det.« Men de vil gerne have det,« forklarede han.

 Amazonstifteren Jeff Bezoz har købt WaPo for 250 millioner dollar, og forud for besøget har han udtalt, at han ikke tror, Washington Post skal spare sig til overskud.

Løsningen er vækst

På morgenmødet sagde han, at det ikke nok at tjene penge. Avisen er også nødt til at vokse.

Og på spørgsmålet om, hvad han forbinder med succes, lød svaret:

»Vækst.«

Hvis man fortsætter med at fyre folk, vil avisen til sidst dø, forklarede han:

»Eller højst sandsynlig blive ligegyldig.«

Jeff Bezos forklarede under besøget, at han så en gylden æra i fremtiden for Washington Post.
Ifølge reportagen i Washington Post spurgte seniorkorrespondent Robert Kaiser, hvordan en gylden æra ville se ud for en avis, der engang havde flere medarbejdere og kontorer i store dele af verden.

Bezos svar var:
»Vi kan ikke gå tilbage i tiden. Men vi skal heller ikke tænke for småt. Vi skal tænke stort og læne os i retning af fremtiden,« sagde han.

Han understregede, at man ikke må hænge for meget fast i fortiden, heller ikke når det gælder en hæderkronet institution som Washington Post.

Han slog også fast, at Washington Post ikke skal behandle Amazon med fløjlshandsker.

»I skal dække Amazon præcis, som I ønsker – og I skal dække Jeff Bezos, præcis som I ønsker.«

Som Amazonstifter er Jeff Bezos kendt for at være pressesky. Han svarer sjældent på henvendelser fra medierne. Han forklarede, at hans tilbageholdenhed i medierne bunder i, at han ikke ønskede, at konkurrenterne skal kende til hans planer.

Lasse Jensen: »Lige efter bogen«

Under besøget røbede Jeff Bezos ikke meget om sine planer for fremtiden – og det overrasker ikke journalist på Mennesker og Medier på P1, Lasse Jensen.

»Enhver ny ejer på en ny avis med mange journalister vil være snot dum, hvilken han fortalte, hvad han kan lide og ikke kan lide ved avisen. Journalister er jo et meget sensitivt folkefærd, så det klogeste er ikke at sige andet, end at I gør det fint,« mener Lasse Jensen.

Hvis han sagde tingene lige ud, ville det skabe kaos. Det ved enhver mediechef.
»Han skal bare udvise tillid, stolthed og glæde. Han har gjort det lige efter bogen.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen