search

Forstår du filippinsk?

Net-tv er fremtiden. Ambitionerne små. Fx hos BT TV.

Net-tv er fremtiden. Ambitionerne små. Fx hos BT TV.

Forstår du filippinsk, så har jeg videoen til dig. Smut en tur forbi bt.dk og se videoen ”Fanger hylder Michael Jackson”, der vil æde 3 minutter og 43 sekunder af dit liv. Send gerne en oversættelse af videoen til mig for jeg forstår ikke halvdelen af det, der bliver sagt.

To ud af fire kilder i videoen taler filippinsk, uden det bliver oversat til hverken dansk eller engelsk. Jeg skal faktisk kæmpe mig igennem 2 minutter og 59 sekunder, før jeg møder en kilde, som jeg næsten kan forstå, når han taler sit gebrokne engelsk. Jeg ved ikke hvem han er, for navneskiltene er også smuttet, og speaken er forstummet, så jeg er hjælpeløs og aner ikke, hvad historien handler om. Fangerne er da meget underholdende at se på – det første halve minut.

Videoen er øjensynligt taget råt fra et udenlandsk bureau – og smidt direkte på bt.dk. Uden hensyn til brugerne der klikker på videoen. Det er billigt, enkelt og hurtigt. Det er bare ikke godt nok. Det er pinligt for et mediehus som Berlingske Media, der satser på net-tv.

BT har med andre ord hoppet over gærdet, der hvor det er absolut lavest, selvom avisen ikke skulle hoppe højt, hvis den valgte at hoppe over et andet sted. Der er tre enkle løsninger, som bt.dk kunne være tydet til for at gøre videoen spiselig.

  • Den håbløse enkle løsning er, at alle kilderne var klippet ud, og at brugerne kun fik en oplevelse, der fik dem til at trække på smilebåndet.
  • Den lidt mere krævende løsning er, at kilderne blev tekstet eller synkroniseret, så jeg kunne forstå dem.
  • Den ideelle løsning er selvfølgelig, at bt.dk fik ambitioner og måske ligefrem klippede lidt i videoen, så den ikke var klippet så hårdt og amatøragtigt.

Jeg er helt med på, at net-tv i den ene eller den anden form fremover vil fylde meget for aviser som BT. Men, jeg er ved at have fået nok af de amatøragtige videoer, der uden større omtanke bliver smidt på nettet.

En 7-årig bruger af YouTube, kunne have gjort det samme, som BT har gjort. Lagt en video på internettet. Uredigeret. Dermed mister et medie sin berettigelse.

Det er pinligt, at vi journalister eroderer vores eget marked i den desperate søgen efter nemme hits, der kan pleje de slunkne pengekasser. Hvis vi mener, at professionalisme har en plads på fremtidens mediemarked, skal vi satse på kvalitet. Vi skal tilbyde et enestående og kompetent produkt. Ikke en dårlig kopi af blogger.com og YouTube.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen