search

Forslag: Journalisten skal skære 5 numre fra 2016

Journalisten skal udkomme 12 gange på papir i 2015 og 10 gange om året fremover. Det foreslår forretningsudvalget i DJ. »Der er i det samlede budget et ret stort underskud næste år,« forklarer DJ-formand

Fra 1. januar skal Journalisten udkomme 12 gange om året på papir mod 15 i dag. Og året efter skal antallet af udgivelser falde til 10 numre. Sådan lyder en indstilling fra forretningsudvalget i Dansk Journalistforbund. Forretningsudvalget består af formand og næstformand samt tre medlemmer af hovedbestyrelsen.

Forslaget er på dagordenen, når hovedbestyrelsen mødes onsdag og torsdag i denne uge. Omlægningen til 12 numre i 2015 giver en besparelse på tryk og distribution på 465.000 kroner, og ved 10 numre spares årligt 775.000 kroner.

Den samlede besparelse bliver dog reelt lavere, fordi DJ tjener færre penge på annoncer, når der er færre blade. Ifølge DJ's beregninger ligger besparelsen netto på 350.000 kroner i 2015 og 550.000 kroner per år efterfølgende, når bladet udkommer 10 gange årligt.

Skar fra 20 til 15

I 2011 besluttede hovedbestyrelsen at nedsætte antallet af magasiner fra 20 til 15.
”Forandringen medførte et langt stærkere tryk og udtryk på hjemmesiden journalisten.dk samt via det ugentlige nyhedsbrev til alle DJ-medlemmer,” lyder det i indstillingen.

Formand i Dansk Journalistforbund Mogens Blicher Bjerregård siger, at forslaget er en naturlig fortsættelse af Journalistens digitale omstilling.
»Vi kan se, at det går fint med at kombinere den digitale platform med print,« siger han.

I indstillingen lyder det, at besparelsen tilfalder DJ. Journalisten får dog et engangsbeløb på 100.000 kroner til at udvikle journalisten.dk.

DJ-formand: Ikke en spareøvelse

Mogens Blicher Bjerregård mener ikke, at der er tale om en spareøvelse.
»Det er en omlægning af tingene fra et tidspunkt, hvor man brugte meget på papir, til at man nu har en anden fordeling mellem print og net.«

Journalistens medarbejdere blev orienteret om omlægningen i sidste uge. I en fælles udtalelse, som er sendt til hovedbestyrelsen, ærgrer medarbejderne sig over, at besparelsen på print og distribution ikke bliver investeret i Journalisten digitalt. Omvendt glæder de sig over, at omlægningen ikke betyder fyringer.

Engangsbevilling på 100.000 kroner

”Vi har ambitioner om at gøre mere og bedre brug af billeder, video og lyd, lave interaktive fortællinger og få bedre måleværktøjer til at se, hvad medlemmerne vil have. En øget digital produktion vil givetvis også betyde en øget trafik og dermed større udgifter til drift. Det koster alt sammen penge, og vi synes, det er ærgerligt, at der ikke vises forståelse for, at udvikling og drift af digitale platforme koster mere end en engangsbevilling på 100.000 kroner,” lyder det i udtalelsen.

Men Mogens Blicher Bjerregård mener, at omlægningen samlet set tilfører Journalisten ressourcer, fordi der skal laves færre blade.

»Der er færre udgivelser, og det giver i sig selv 20 procent flere medarbejderressourcer,« siger han.

Hvad skal der ske med de penge, som Dansk Journalistforbund sparer?

»Der er i det samlede budget et ret stort underskud næste år. Der bliver investeret på rigtig mange områder næste år i budgettet.«

Mogens Blicher Bjerregård tilføjer, at beslutningen træffes med så kort varsel, fordi DJ’s ledelse sidder og kigger i budgetterne nu.

Han understreger, at det er hovedbestyrelsen, der skal træffe beslutningen om omlægningen.

Kommentarer
28
Peter Christian Nielsen
25.11.14 14:34
Hvorfor ikke lade
Hvorfor ikke lade Journalisten udkomme som ren netpublikation? Mere og forhåbentlig bedre journalistik om journalistik er vel vigtigere end at holde liv i trykpressen.
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
25.11.14 14:36
'Det er en omlægning af
'Det er en omlægning af tingene fra et tidspunkt, hvor man brugte meget på papir, til at man nu har en anden fordeling mellem print og net.' Betyder det så at journalisten.dk vil få lidt mere bevågenhed fra redaktionens side, eller?
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
25.11.14 14:50
Spring til 10 udgivelser med
Spring til 10 udgivelser med det samme. Mon ikke de fleste af os bare bladrer det igennem, smider det ud og læser det, der interesserer os her på Journalisten.dk Og brug nogle af de sparede penge på at nedsætte kontingentet til halv pris for dem, der rent faktisk kun har det halve af gennemsnittet i lønstatistikken.
Fremhævet af Journalisten
Mads Nyvold
25.11.14 17:23
Vi møder oftest kærligheden
Vi møder oftest kærligheden på arbejdspladsen. Det har flere undersøgelser påvist. At dømme ud fra min omgangskreds - og eget ægteskab - er journalistikken ingen undtagelse.
Foruden en masse indforståede referencerammer ved middagsbordet, fælles faglige sorger og glæder giver det to styks trykte udgaver af Journalisten.
For fem år siden forsøgte jeg og andre at gøre opmærksom på, at vi skam var fint tilfredse med at modtage blot et enkelt eksemplar. Selvom altså hustanden var berettiget til to eksemplarer.
"Sådan en undtagelse lader sig ikke gøre via databasen, som står for udbringningen", lød svaret.
Måske teknikken er blevet bedre siden dengang?
I så fald blot et forslag til en besparelse, eftersom der nok sidder en del mediepar ude i det ganske land, som godt kan dele magasinet. Besparelsen til den overflødige ekstra trykning og porto kan måske så frigøre lidt ekstra midler til magasinet eller hjemmesiden :-D
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
25.11.14 17:52
Kære Mads Nyvold

Kære Mads Nyvold

Det er det bedste og mest underholdende argument, jeg har hørt, for at opretholde udgivelsesfrekvensen på Journalisten.

Personligt synes jeg ikke, at det skal skæres ned på antallet af udgivelser af bladet.

Til gengæld synes jeg, at der burde bruges meget mere spalteplads på journalistik.

En af grundene til, at bladet ikke fænger, er de kilometerlange artikler om enkeltpersoner, som kunne skrues ned til et opslag. Det er rent drøvtyggeri, og smagen er væk efter en side, - uanset om billederne kan være flotte.

Men tak Mads for en helt ny bladfaktor.


Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
25.11.14 17:55
Kære Mads

Kære Mads

Tak for grineren!

Du eller din livsledsager har de sidste fem år selv kunne fravælge at modtage printmagasinet her: https://journalistforbundet.dk/MitDJ/

Mvh Øjvind Hesselager
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
25.11.14 17:58
Kære Bodil

Kære Bodil

Tak for replik. Hvilke artikler tænker du på med enkeltpersoner? Personligt synes jeg vi har for få portrætterer og større interviews.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Mads Kolby
25.11.14 18:30
Det ville overhovedet ikke
Det ville overhovedet ikke gøre mig noget, hvis Journalisten lukkede som printudgivelse. Jeg har alligevel oftest læst artiklerne på nettet, inden jeg får tømt postkassen.

Og det er jo den vej, alle vi printfolk skal før eller siden. Hvorfor ikke gå forrest? Det ville måske endda resultere i flere penge til journalistik i stedet for tryk og udbringning.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind hesselager
25.11.14 18:52
Mære Mads

Kære Mads

Gode pointer. Det er dog ikke en del af forslaget om at reducere til 12 numre, og heller ikke den forrige nedskæring fra 20 til 15, at de sparede tryk- og distributionmidler tilfalder Journalisten til journalistik.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
25.11.14 19:11
Kære Øjvind

Kære Øjvind

Hvis du synes, at Journalisten har for få portrætter og større interviews, så synes bare, at I skal fortsætte.

Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Jakob Werner
25.11.14 21:24
Det giver god mening at skære
Det giver god mening at skære ned til 12 årlige udgivelser (=en pr. måned) på tryk og i stedet satse mere på web. Men at gå helt ned til 10 blade pr. år virker lidt mærkeligt. Hvorfor så ikke droppe den trykte udgave helt, hvis man tror så lidt på magasin-formatet?

Personligt har jeg det fint med at modtage det trykte magasin, hvis jeg vel at mærke får en ekstra oplevelse ud af det. F.eks. vil en fotoserie ofte gøre sig bedre i et flot layout i et magasin end på en skærm.

Risikoen ved en 100 % web-strategi er, at redaktionen falder for fristelsen til at lave evige opdateringer af gennemtyggede nyhedshistorier i stedet for baggrund, interview, analyse osv., der kræver mere fordybelse og i dag primært findes i den trykte udgave. En månedlig deadline stiller nogle helt andre krav til dybden af journalistikken, end hvis alt kan opdateres på web hele tiden.
Fremhævet af Journalisten
Teddy Gehrke
26.11.14 07:25
Hold fast, hvor havde alting
Hold fast, hvor havde alting været lettere, hvis nedskæringerne på Journalisten handlede om, at FU havde stemplet det som et møgblad. Desværre handler det om at redde et budgetunderskud andre steder i et hus, hvor medlemsfremgangen ikke mærkes, fordi alle de nye er studerende og derfor fritaget for kontingent. Jeg gætter på, at især kandidaterne fra uni hopper fra, når de er færdige og skal have pungen op af lommen. Det samme med kolleger i lederstillinger eller lavtlønnede radiologer.
Jeg betaler omkring 500 kr. pr. måned i kontingent til DJ, og for de penge får jeg et medlemsblad med posten - et medlemsblad hvis artikler alle andre kan læse gratis på en hjemmeside. Men Journalisten er stadig en hellig ko for mit fortsatte medlemskab, og når FU nu skal til at slagte hellige køer, så se da på alle de andre, der står i stalden. DJ bor ekstravagant på en af de dyreste adresser i Danmark, og samtidig skylder FU at fortælle os, hvad det koster DJ at have formandskabet i den europæiske journalistsammenslutning? Betaler vi hele hans løn, og hvad med rejser og sekretariatsfunktioner?
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
26.11.14 07:52
Kære Teddy

Kære Teddy

Tak for dit bidrag. Din pointe med, at alle kan læse Journalisten, også ikke-medlemmer, er noteret.

Jeg er selv i tvivl og tænkeboks:

Min tro er, at det samlet er en fordel for DJ, at andre kan se, at her er et forbund med et blad, der hviler på redaktionel uafhængighed. Samtidig sparker det godt til debatten, at vi er åbne for alle.

Men omvendt: Det kan også hurtigt blive en gratis omgang at læse ressourcekrævende journalistik. Spørgsmålet er hvor fordelen holder op, og ulemperne begynder.

Jeg tænker videre :-)

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
26.11.14 08:05
Når nu Hesselager slår på
Når nu Hesselager slår på tromme for, at Fagbladet er et uafhængigt mediekritisk magasin, så mener jeg fortsat, det burde være muligt helt at kunne framelde bladet.
Relevante fødselsdage og jobskift vil jeg nok ganske givet erfare via vandrør etc.

VH
Fremhævet af Journalisten
Maria Trier
26.11.14 08:09
Først i går blev jeg gjort
Først i går blev jeg gjort opmærksom på, at vi i DJ står i en situation, hvor vi måske skal spare. På HB-mødet i dag er Journalisten det eneste punkt, hvor forretningsudvalget foreslår nedskæringer. Hvis DJ skal i gang med en sparerunde, må HB efter min mening tage flere ydelser end Journalisten i betragtning. Jeg håber at blive klogere på HB-mødet i dag og i morgen.
Redaktøren har selv ønsket at gå ned til 12 numre. Et printet visitkort fra fagforeningen en gang om måneden og penge til digital udvikling. Det giver for mig god mening. Især i en tid, hvor vi skal samle medlemmerne.
Fremhævet af Journalisten
Jytte Kjærgaard
26.11.14 08:12
Jeg vil også nødigt undvære
Jeg vil også nødigt undvære det trykte fagblad. Jeg ser hellere en styrkelse af bladet - nu med endnu mere K-stof. Kunne Journalisten ikke hente nogle flere indtægter hjem iform af annoncer. Vi er en attraktiv skare af folk, hvoraf mange har stor købekraft. Er det forsøgt? og hvem står for annoncesalget?
Med venlig hilsen fra én, der hellere vil bladre end scrolle

Fremhævet af Journalisten
Mikkel Andersen
26.11.14 08:21
Jeg ved godt, at et
Jeg ved godt, at et medlemskab af Dansk Journalistforbund betyder meget andet end et trykt blad.
Men jeg må dog sige, at bladet i det daglige er den fastholdelse, der skal til, for at jeg føler, at jeg får noget ud af forbundet. Bevares, det er også rart at have nogen at ringe til, hvis man ikke er helt enig med sin arbejdsgiver - men det er jo kun ganske sjældent, man har brug for den ydelse.

Derfor vil en lukning af den trykte udgave - og for den sags skyld også færre udgivelser - få mig til at spekulere endnu mere over, om mine mange kontingentkroner måske kan bruges bedre i et andet fagforbund!
Fremhævet af Journalisten
Mogens Blicher Bjerregård
26.11.14 08:29
Jeg vil gerne understrege, at
Jeg vil gerne understrege, at der ikke lægges op til besparelse af en eneste krone på det redaktionelle indhold. Med færre numre af Journalisten bliver der alt andet lige flere resurser til den digitale udgave.

Til spørgsmålet om mit europæiske engagement oplyse, at sekretariatet varetages af den europæiske organisation. Mine rejser betales af DJ i det omfang, de ikke er dækket ind af projekter, som EFJ har en del af, ligesom flere rejser betales af organisationer og institutioner, der inviterer. DJ's udgifter har indtil videre derfor kunnet holdes inden for det budget, der hele tiden har været afsat til det internationale arbejde, men selvfølgelig er der samlet set tale om en merudgift. - Forbundene i Europa skiftes til at varetage forskellige positioner og opgaver, og princippet er, at det altid er ens eget forbund, der er ansvarlig, hvilket er en god ordning, da den er med til at begrænse udgifterne. I øvrigt har beslutningerne om mit internationale engagement været truffet i fuld åbenhed af en enig hovedbestyrelse. Det forpligter at være en del af et internationalt samarbejde, som er stadig mere nødvendigt. Min løn er uændret.

Huslejen på Gl. Strand er i forhold til placeringen i det centrale København særdeles rimelig på 1200 kr pr. kvadratmeter.

Om rekrutteringsarbejdet vil jeg blot understrege, at det er helt nødvendigt for at sikre, at vi også i fremtiden har et stærkt og driftsikkert Dansk Journalistforbund. Der er i den grad tale om rettidigt omhu.
Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
26.11.14 08:36
Teddy og Øjvind

Teddy og Øjvind

Husk at indtænke at et fagblad typisk opfattes som medlemsskarens talerør indadtil såvel som udadtil.
Fagblade er ikke blade medlemmerne finansierer med henblik på at få et eksklusivt indblik i deres eget fag men derimod et blad medlemmerne finansierer med henblik på at lade øvrigheden få indsigt medlemmernes fag.

Hvis journalisternes fagblad er forbeholdt journalister så er det en atypisk vej at bevæge sig og man kan frygte at "lukketheden" næppe er med til at styrke medlemsskarens anseelse.

Risikoen er jo at befolkningen vil opleve at medierne lukker sig om sig selv fordi mediekritik trives bedst uden offentlighedens indsigt.

Mig bekendt er journalisternes (og journalistikkens) fagblad det eneste medie der har beskæftiget sig med Politikens noget joviale forståelse af markedsføringsloven. Det er en forseelse andre små og mellemstore virksomheder ellers kan havne på forsiden af hvis ikke de pelses i en udsendelse på TV.

Som det er i dag kan offentligheden konstaterer at journalisterne selv udgiver et magasin der kigger dem selv kritisk over skulderen.
Fremhævet af Journalisten
Emil Ellesøe Ditzel
26.11.14 09:03
Det er en interessant debat
Det er en interessant debat om Journalistens fremtid. Nedenfor er hele udtalelsen fra Journalistens medarbejderforening i sin fulde længde. Jeg synes vores indlæg er relevant i denne debat, men derudover ønsker jeg ikke at deltage yderligere i denne tråd:

"Vi er kede af den indstilling om nedskæringer på Journalisten, som er sendt til HB. Det er vi først og fremmest, fordi den udtrykker en forkert opfattelse af, at det er gratis at distribuere journalistik på nettet. Vi synes, det er en god idé at konvertere nogle af ressourcerne fra print til digitale platforme, men vi mener, at pengene skal følge journalistikken.

På Journalistens redaktion – såvel som på mange andre mediearbejdspladser – bliver der arbejdet hårdt på at finde de rigtige måder til at formidle digital kvalitetsjournalistik. Vi har ambitioner om at gøre mere og bedre brug af billeder, video og lyd, lave interaktive fortællinger og få bedre måleværktøjer til at se, hvad medlemmerne vil have. En øget digital produktion vil givetvis også betyde en øget trafik og dermed større udgifter til drift.

Det koster alt sammen penge, og vi synes, det er ærgerligt, at der ikke vises forståelse for, at udvikling og drift af digitale platforme koster mere end en engangsbevilling på 100.000 kroner. Allerede i dag bliver der kæmpet for at få det digitale budget til at hænge sammen, fordi der heller ikke blev konverteret midler til digital drift og udvikling, da Journalisten blev skåret fra 20 til 15 printudgivelser.

Vi understreger, at vi er meget tilfredse med, at der ikke lægges op til nedbemanding af redaktionen. Vi undrer os dog over forløbet op til denne indstilling. Vi har før givet udtrykkeligt udtryk for, at vi som medarbejderforening ville sætte pris på at blive hørt, inden ledelsen traf beslutninger, der var så betydelige for vores arbejdsplads. Vi vil eksempelvis gerne sikre os, at ledelsen ved, hvor kort tid 15 arbejdsdage er til at skulle gentænke strategi, arbejdsgange og udgivelsesplan for næste år – ved siden af at skulle producere et nummer af Journalisten og opretholde nyhedsdækningen på nettet.

Som redaktion mener vi desuden, at vi har en masse brugbar viden om, hvordan man bedst servicerer læserne og dermed medlemmerne, hvis man skal omstille den journalistiske produktion. Den viden ville vi også meget gerne have delt med ledelsen, inden indstillingen blev skrevet. Eksempelvis mener vi, at det er en god idé at gå ned på 12 numre, hvis den digitale omstilling følger med. Men vi mener, at smertegrænsen er overskredet ved 10 numre. Det vil reducere muligheden for at være aktuelle på print betydeligt, hvilket vi stadig anser som en vigtig del af Journalistens printmagasin. Det vil også betyde en væsentlig serviceforringelse for de medlemmer, som ikke læser hjemmesiden.

Som det fremgår af indstillingen, er der stor tilfredshed med vores omstilling til mere digital journalistik de seneste år. De få undersøgelser, vi har, indikerer nogle af de højeste tilfredshedstal for fagblade i en dansk fagforening. Anekdotiske beretninger fra rekrutteringsafdelingen giver os indtrykket af, at vi er et stærkt redskab på det område, og en nylig undersøgelse viser, at vi er den ydelse i forbundet, som flest medlemmer gør brug af. Derfor er vi kede af, at de eneste tiltag, vi har set fra ledelsen de seneste år, er nedskæringer."

Venlig hilsen Emil Ellesøe Ditzel, tillidsmand på Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
26.11.14 12:46
Mogens Blicher Bjerregaard:
Mogens Blicher Bjerregaard: Du skriver at huslejen er særdeles rimelig, når man tænker på, at hovedkvarteret er placeret i det centrale Kbh.

Det er meget muligt at 1200 kr. per kvadratmeter er en slik efter københavnske forhold. Nede på planeten Jorden tænker medlemmerne måske noget andet, men lad nu kroner og øre ligge.

Vi kunne jo i stedet kigge på selve placeringen. Er den rimelig?

Nu har jeg ikke selv prøvet at arbejde i huset, så jeg kan jo ikke vide, om det tilfører afgørende værdi til arbejdet, at man har udsigt til Slotsholmen, når man spiser sin frokost. Men kunne det tænkes, at medlemmernes interesser kunne varetages lige så fint fra en billigere adresse?

Eksempelvis i en af forstæderne til Kbh i stedet for en af de dyreste adresser man kan opdrive.
Fremhævet af Journalisten
Ernst Poulsen
26.11.14 12:55
Lad mig starte med at slå
Lad mig starte med at slå noget ret centralt fast: Jeg synes redaktionen på Journalisten leverer et rigtigt godt fagblad og website.

Det er lidt ærgerligt, at vi som fagforening kommer i samme situation, som resten af branchen: At vi skal spare på papiret, mens det ikke lykkes at få sat flere penge af til webdrift og kun småpenge til webudvikling. Det bliver altid et defensivt udgangspunkt, og derfor en langsom medieudvikling, hvilket er ærgerligt, når bladet har en kompetent redaktion. Det koster altså pænt meget at udvikle webplatforme.

Når bladet nu er oppe at vende, kunne man overveje, om det var værd at samtænke Kommunikationen.dk og Journalisten.dk. Ikke fordi det giver besparelser - for det gør det, så vidt jeg kan se ikke.

Men Kommunikationen.dk har også en masse godt indhold, der er presset ind i et CMS, der ikke er særligt journalistisk i sit udtryk. Samtidigt fortæller de læsertal jeg har hørt, at indholdet desværre er pænt overset. Hverken journalister eller kommunikatører tager skade af at læse om hinandens fagområde. Tværtimod deler de ofte værktøjer i den digitale verden, så måske kunne det være værd at få en synergi mellem de to redaktioner?
Fremhævet af Journalisten
Filip Knaack Kirkegaard
26.11.14 14:12
Virkelig spændende debat. Og
Virkelig spændende debat. Og ja, kommunikationen.dk virker som et fejlslagent forsøg. For uambitiøst i en verden, hvor der er stor konkurrence i form af markedsforing.dk, k-forum, mediawatch og blogs en masse. Indholdet - med den faglige vinkel - skiller sig ud og er relevant, men synd det ikke bliver opdaget. Godt forslag, Ernst.

Mht at Mogens anser det for at være opgradering, at der afsættes 100.000 kr. plus ekstra mandskab, så vil jeg blot påpege at den digitale platform ikke er gratis. Det koster penge at udvikle og forny digitalt, og personligt synes jeg, at det siger sig selv, at vores fagmedie skal være blandt de første og bedste til at bruge digitale værktøjer. Magasinet er blandt de lækreste og bedst producerede, jeg kender. Websitet er fint i dag, men med den hastige udvikling, vi ser på web, så skal der jo ressourcer til for at sikre, at det bliver ved med at ligge i top. Måske få en digital researcher? Eller decideret webgrafiker? I kunne også bruge de sparede midler til at øge de kommercielle indtægter på Journalisten.dk? Og derved skabe bedre fundament for fremtiden? Bare mine hurtige tanker...

I øvrigt har jeg i flere omgange benyttet mig af forbundets faglige hjælp, eks. ved tidligere arbejdsgivers konkurs og manglende feriepenge. Det var god hjælp. Men sådan noget kan andre forbund også give mig. Fælles forhandlinger er selvfølgelig også vigtige. Men den fagpolitiske kamp er nok hovedårsagen til, at jeg er medlem af DJ. Her spiller Journalisten en vigtig rolle, også i fht at presse DJ. Og jeg håber, at det fremtidige Journalisten - altså den digitale - vil være akkurat lige så fed som papirudgaven.

Og selvfølgelig skal artiklerne ligge frit tilgængeligt, for de påvirker folk uden for vores branche, politikere oa. Så må vi bare fortælle medlemmerne, hvorfor de skal bidrage til det fælles bedste - også selvom de får artiklerne gratis - på andre måder. Helt enig med Christian Vangsø Bentsen.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Denta
26.11.14 14:20
Efter jeg fik min Ipad har
Efter jeg fik min Ipad har jeg stort set ikke haft en trykt avis i hånden. Det endda på trods af at jeg er vokset op med tryksværte i blodet. Men jeg har opdaget, at jeg ikke savnet at have den fysiske avis i hånden, på min Ipad er avisen altid tilgængelig, også tidligiere udgiver. Jeg får oftest samme lækre lay-out, som jeg sætter stor pris på. Og så er jeg fri for at bære kilovis af avispapir ned i papircontaineren ugentlig. Så mit forslag er da helt klart at skære print-udgaven helt væk. Den beslutning er alligevel uundgåelig. Bare se på hvor meget den finske papirindustri jamrer sig efter fremkomsten af tablets. Vi læser mindre og mindre på papir.
Fremhævet af Journalisten
Ole Carsten Rasmussen
27.11.14 15:33
Jeg vil anbefale de medlemmer
Jeg vil anbefale de medlemmer, der går ind for helt at afskaffe det trykte medlemsblad, at læse Ray Bradburys "Fahrenheit 451 - den temperatur hvorved papir brænder" - den fås sikkert også som e-bog - eller se filmen af samme navn
Fremhævet af Journalisten
Villy Dall, HB-medlem
27.11.14 18:03
HB kigger vi på tallene på
HB kigger vi på tallene på næste møde i januar:
http://www.journalisten.dk/journalisten-gaar-fra-15-til-12-numre
Fremhævet af Journalisten
Teddy Gehrke
27.11.14 18:17
Tak til Mogens for svar. At
Tak til Mogens for svar. At en beslutning er truffet i fuld enighed i HB er vel ikke ensbetydende med, at der ikke findes andre, som er bedre. Den næsten døde fusion er vel et godt eksempel på dette.
Når riget - og DJ - fattes penge, forfalder vi som regel til at kigge på besparelser. Se på indtægtsmulighederne. Vi kan i disse tider formentlig ikke vride flere annoncekroner ud af fagbladet, men hvorfor så ikke kaste os over ejendomsspekulation. Flyt DJ til nogle mere tidssvarende og billigere kontorlokaler på Vesteregnen og lej Gammel Strand ud til dem, der vil have 1. klasses adresse og vil betale for det. Renderiet henover Slotsholmen har vi jo heller ikke haft den store succes med, når man skeler til "vennernes" lukkethedslov.
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
27.11.14 18:50
Kære Teddy og DJ

Kære Teddy og DJ

Det var da en god ide.

Her i udkanten på Nordøstfyn er der masser af billige og flotte muligheder - ovenikøbet midt i landet. Vi kan tilbyde en fantastisk natur, gode kursus- og konferencemuligheder - for slet ikke at tale om en livsglad befolkning. Dertil kommer de nye demokratiske og kreative muligheder, der er blevet skabt her i løbet af det sidste år.

Og egentlig er der jo ingen grund til at centrere DJ et sted, når man sagtens kan lave meget af forbundsshusets arbejde via nettet og uden mure.

Venlig hilsen
Bodil Rohde


Fremhævet af Journalisten