Forskere uenige om Omnibus-avisens skæbne

Tre medieforskere giver tre forskellige diagnoser til Omnibus-aviserne. Forsker på CBS kalder den for 'stendød'. (Opdateret)

Tre medieforskere giver tre forskellige diagnoser til Omnibus-aviserne. Forsker på CBS kalder den for 'stendød'. (Opdateret)

'For alle' er den egentlige mening af ordet Omnibus. De klassiske Omnibus-aviser, som bringer 'for alle'-artikler, har været og er under massiv pres af faldende oplæg og færre annoncer. Tre medieforskeres diagnosticering af Omnibus-avisen er vidt forskellige, hvor forsker på CBS Anker Brink Lund har den mest pessimistiske diagnose.

»Journalistik om alt til alle er stendød,« siger Anker Brink Lund. I stedet skal Omnibus-aviserne og journalistikken i nye klæder, som passer til samfundets udvikling.

»De journalister og medier, som ikke specialiserer sig, får problemer, hvis de ikke udelukkende kan sælge sig selv på journalistiske evner. De kan overleve, hvis de finder deres tradition, kender deres brand og skaber en niche,« siger Anker Brink Lund.
Forsker på RUC Ida Willig vil ikke dømme Omnibus-avisen helt ude. Diagnosen kræver dog en omlægning af de journalistiske evner.

»Jeg vil ikke sige, at den er stendød, men den kører på flere spor og ad nye ruter,« siger Ida Willig.
De nye spor er segmenteret journalistik, hvor det tydeligste eksempel på overgangen er den koncentrerede målgruppeforståelse på redaktionerne.
De mest positive udsigter for Omnibus-avisen giver forsker på RUC Mark Blach-Ørsten.

»Omnibus-avisens muligheder er uendelige, fordi pladsen på f.eks. web er uendelig,« siger Mark Blach-Ørsten. Han vurderer, at vi i fremtiden vil se langt flere eliteaviser, som rammer mere snævert og muligvis også er bliver mere politiske

0 Kommentarer