Forsidefavorit

I seneste nummer blev Copenhagen Livings forside valgt som favorit i JOURNALISTENs forsidestafet. Kreativ chef Anders Mejer fortæller

I seneste nummer blev Copenhagen Livings forside valgt som favorit i JOURNALISTENs forsidestafet. Kreativ chef Anders Mejer fortæller

Om Copenhagen Living …
"Vi går efter at lave forsider, der er så enkle som muligt, nærmest minimalistiske. Vi bruger altid forsidebilleder, der ikke behøver rubrikker. Vi sælger vores blad på en stemning, som vi slår an på forsiden. Bladet er én lang historie, der starter på forsiden, og vi bygger den historie op med billeder og grafik inde i bladet, så den ene artikel overtager den næste. På den måde får vi lavet en lang sammenhængende billedbog om Danmark."

"Vi har udviklet en forsideform, hvor forsidebillederne og vores faste undertitel tilsammen er en slags indholdsfortegnelse. Vi skriver i undertitlen, at det er et magasin om Danmark, dets folk, mad, design, mode, arkitektur og shopping."
"Alle de ting går igen i billedet. Stolene er design, modellen viser modetøj, som er shopping, rummet, som er en kirke, er arkitektur."

"Vores forsider skifter stemning med årstiderne. Vi udgiver to numre om året. Om sommeren holder vi forsiden i varme toner, og om vinteren er den mere kold i farverne. Nummeret her er et sommernummer i varme farver, men modellen udstråler kølig arrogance, som er meget nordisk."

"Vi er meget inspireret af blade fra 50erne, især en russisk grafiker, Alexey Brodovitch, som var på det amerikanske Harper's Bazaar. Han indførte et klassisk layout, hvor billedet betød alt. Det gør det også hos os. Vores forsidebilleder ligner næsten film-still-billeder, og vores magasin er på en måde også en film eller en bog. Mange af vores læsere er faktisk i tvivl om, hvad vi er – et blad eller en bog? Og det kan vi godt lide."

Om Louisiana Magasin …
"Louisiana Magasins forside minder meget om vores egen. Billedet siger alt, og der er heller ingen tekst. Det minder også meget om det italienske Vogue, som jeg mener, er verdens flotteste modeblad. Det er ikke nødvendigt at skrive navne på modeskabere, eller kunstnere eller arkitekter på forsiden, hvis billedet er godt nok."

"Forsiden er flot, fordi pigen er helt hvidmalet, hendes tøj er hvidt og baggrunden er hvid. Det bliver meget minimalistisk det hele. Samtidig er billedet en del af en serie inde i bladet, hvor den hvide maling langsomt gnides mere og mere af den hvidkalkede pige. Men pointen er, at det behøver man slet ikke at vide for at synes, at forsidebilledet fungerer. Det er i sig selv et helt uhyggeligt godt billede."

"Det her forsidebillede er et kunstfoto, men det er lige så meget et kunstmaleri. Louisiana har jo medvirket til at introducere fotografiet som stor kunst i Danmark. Bladet sætter nye standarder for forsidebilleder ved at introducere kunstbilledet som forsidebillede. Forsiden lancerer kunst på en flot måde. Det er ikke grafikken, der bærer forsiden, og vores egen grafik på Copenhagen Living er heller ikke epokegørende. Det er billedet, der betyder alt."

0 Kommentarer