search

Forsidefavorit

I seneste nummer blev Euroman-forsiden med Thomas Winding valgt som favorit i JOURNALISTENs forsidestafet. Fotograf Ole Christiansen fortæller her om tankerne bag forsidebilledet – og udpeger sin egen favorit, Copenhagen Living.

Om Euroman …
"Thomas Winding sagde direkte, at han ikke var meget for fotosessions. Han ville helst ikke have 27 mand omkring sig til at give ham makeup på og style ham. Derfor fotograferede jeg ham på hjemmebane – i Filmhuset i Gothersgade, hvor han var ansat som konsulent. Det var simpelthen vigtigt, at han følte sig tryg og afslappet. Og det kom der et godt billede ud af."

"Thomas har et godt fjæs, og hvor galt kan det så gå? Jeg kan godt lide hans ansigt, og han kan sagtens bære et close-up portræt. Det er meget typisk for mig at bruge et dramatisk lys, som fremhæver lys og skygge. Men det intense udtryk kan jeg kun takke ham for. Jeg kan ikke hente tricks i ærmet, der giver dét udtryk – det kommer kun, fordi han er på, som person."

"Jeg havde fuldstændig frie hænder til billedet, og det kan jeg godt lide, for hvis bladet holder for meget på en fast idé eller et koncept, så kan det sagtens gå hen og hæmme billedet."

Om Copenhagen Living …
"Copenhagen Livings forside er et modebillede, der er en del af en modeserie inde i bladet. Men det kan man ikke umiddelbart se. Rummet, modellen står i, er faktisk Grundtvigs Kirken, og det er et utraditionelt valg til en modeserie. Samtidig synes jeg ikke, at modellen er kunstigt opstillet, hun virker naturlig. Alt sammen medvirker det til, at det bliver et utraditionelt modebillede. Det utraditionelle gør i mine øjne forsiden effektfuld."

"Copenhagen Livings forside er elegant. Det er deres forsider generelt. Selv foretrækker jeg smukke forsider. Jeg kan i det hele taget godt lide flotte og enkle ting. Copenhagen Livings forside er en helhed, og den er enkel. Den måde forsiden er sat op på, typografien og billedet hænger sammen. Det er meget flot og klassisk."

"Mange blade sviner deres forsider til med tekst – og tekster har selvfølgelig en funktion, men jeg foretrækker en ren forside. I kioskerne står der alt for mange blade på hylderne, der skriger: "Køb mig!" Netop derfor tror jeg på, at det stilfærdige skiller sig ud. Jeg tror dybest set ikke, at man skal lave forsider, der udspringer af læserundersøgelser eller fokusgrupper. Derimod tror jeg, at det virker at lave det blad og den forside, man bedst selv kan lide."

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen