Fagbevægelsens Hovedorganisation

Forside-egnet og koordineret: Finans beklager sætning i udskældt indlæg

En skribent hos Finans skrev i sin klumme, at Berlingske og Ekstra Bladet fik en koordineret forside-egnet historie om Lizette Risgaard

”Det hele blev gjort klart og forside-egnet og givet videre, koordineret, til Berlingske og Ekstra Bladet. To døgn senere var fagbevægelsens øverste leder færdig.”

Sådan lød det i morges i en kommentar bragt i Finans efter tre hektiske dage i den danske fagbevægelse, efter at Ekstra Bladet og Berlingske i samarbejde i sidste uge kunne fortælle, at flere mandlige ansatte under den nu tidligere FH-formand Lizette Risgaard har følt sig krænket af formandens uønskede berøringer i festligt lag.

Mens kommentaren i høj grad handler om magt og næppe havde udløst de store reaktioner, har netop sætningen om forside-egnethed og koordinering vakt kras kritik fra Simon Bendtsen, nyhedschef hos Berlingske Business.

”Pinligt, at Finans videregiver grove løgne om vores journalistik om Lizette Risgaard,” skrev han tidligere i dag på Twitter.

Påstand uden belæg

Også på Ekstra Bladet har man bidt mærke i formuleringen:

”Mildest talt noget konspiratorisk vrøvl – og uden skyggen af dokumentation. Sandheden er, at EB og Berlingske arbejdede længe og intensivt på denne historie. Ingen håndfodring her, kun knofedt og god journalistik,” skriver ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet Knud Brix på Twitter.

Omkring klokken 10 blev kommentaren rettet.

”Skribenten har ikke belæg for den påstand, hvorfor passagen er fjernet fra teksten,” lyder rettelsen.

Lars Nørgaard Pedersen, chef for Berlingskes gravergruppe, kan ikke gå med på at kalde kommentaren for ”grove løgne” som hans kollega i Pilestræde.

”Men det er i hvert fald forkert,” siger han.

Case-jagt i mere end et år

Der var nemlig ingen, der kom med en færdig pakke af historier om krænkelser i Fagbevægelsens Hovedorganisation.

”Forløbet har været, at vi har en journalist på Berlingske, der tilbage i 2022 skrev om en anden krænkelsessag i fagbevægelsen. I den sammenhæng blev journalisten tippet om, at man skulle kigge på den øverste figur i fagbevægelsen.”

”Så prøver han, Jonathan Lundgren Larsen, at opspore cases i hele 2022, mens han har lavet andre ting sideløbende. Mia Fallentin kom også på projektet for at se, om vi kunne lande nogle flere cases,” forklarer han.

Det var først hen mod slutningen af 2022, at Berlingske havde de første cases hjemme. Det var på cirka samme tidspunkt, at det gik op for Berlingske-journalisterne, at Ekstra Bladet også var i gang med at undersøge samme sag. De to medier besluttede derfor at indgå et samarbejde, udveksle dele af deres research og aftale at udkomme samtidig, når historien på et tidspunkt var klar til det.

”Lige præcis i den her type sager kan det give rigtig god mening at lave et samarbejde eller en gentleman-aftale for at trække tempoet ud af researchen. Mange cases i den type sager har brug for tid til at overveje, hvordan og om de vil stille op,” siger Lars Nørgaard Pedersen.

En beklagelig fejl

Ifølge Steen Rosenbak, chefredaktør på Finans, er der tale om en helt banal fejl, da redaktionen modtog debatindlægget, der blev redigeret i sekretariatet.

”Den pågældende redigerende overser, at der er den påstand uden dokumentation. Vi er hverken det første eller sidste medie, der har begået den menneskelige fejl, men selvfølgelig ærgrer det os, og den er rettet, så snart EB’s chefredaktør, Knud Brix, påpegede den over for mig i morges.”

Er det med, at der nærmest skal være givet en forside-egnet og koordineret pakke til medierne, ikke en ret væsentlig detalje i forhold til både journalisternes og kildernes troværdighed?

”Det er meget beklageligt, at den formulering er kommet med, men det er ikke hovedhistorien i det debatindlæg. Det handler om, at skribenten spekulerer over, at der ofte ligger andre magtinteresser bag, at historier kommer frem, og at der derfor bliver brygget intriger i kulissen.”

”Det er en nærliggende tanke, men jo på ingen måde ensbetydende med, at der er kommet mørkemænd ind med færdigpakkede historier på de to redaktioner, som jeg er sikker på har lavet et fint stykke researcharbejde,” siger Steen Rosenbak.

Kilder ville ikke stå alene

Selv om de forskellige cases ikke har leveret en samlet forside-egnet pakke til medierne, har det ifølge Lars Nørgaard Pedersen været vigtigt for flere af kilderne, at de ikke stod alene frem, og nogle har gjort deres deltagelse betinget af, at andre også fortalte deres historier.

”Det er mit indtryk, at nogle af dem har talt sammen, men det tror jeg ikke er usædvanligt, og jeg tror, det handler om ikke at ville stå alene,” siger han.

Lars Nørgaard Pedersen understreger samtidig, at man fra mediernes side ikke har gjort sig tanker om, at historien skulle udkomme op til Arbejdernes Kampdag den 1. maj, som der ellers har været spekuleret i i nogle kommentarspor.

”Vi har på Berlingske og Ekstra Bladet sat en minimumsbarre for, hvor mange cases og vidner der skulle til, før det kunne udgives. Vi havde meget næppe udgivet den her historie på baggrund af én case. Vi har fra start sagt, at der skal være så og så mange cases eller vidner, og så følte vi os på et tidspunkt klar til først at forelægge og så publicere,” siger han og tilføjer:

”Jeg kan garantere dig og dine læsere, at vi ikke har spekuleret i 1. maj fra hverken Berlingske eller Ekstra Bladets side. Vi har haft den klar, så hurtigt vi kunne. Havde vi publiceret tidligere, var det sikkert blevet kædet sammen med debatten om St. bededag eller overenskomstforhandlinger. Sager som disse vil ofte udløse en motivforskning.”

I flere kommentarspor har Lars Nørgaard Pedersen bidt mærke i, at der bliver måbet over samarbejdet mellem Berlingske og Ekstra Bladet. Men det er der intet odiøst i, mener han.

”Danske Banks systematiske og ulovlige gældsopkrævninger blev dækket i et næsten årelangt samarbejde mellem Berlingske og TV 2. Dele af hvidvaskskandalen byggede på samarbejde mellem Berlingske og flere internationale medier. Du kan endda diskutere, om vi ikke har samarbejdet – eller i hvert fald haft en gentlemansaftale – med DR i Samsam-sagen, og det er endda en sag, hvor Berlingske selv har stået bag alle væsentlige afsløringer siden januar 2020,” siger han.

 

0 Kommentarer

Læs også

Graverjournalistik

Mens Ekstra Bladet og Berlingske ventede på interview, gik Lizette Risgaard på Facebook

28. APRIL 2023