Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
14:46 26.09.2022 Ritzau

Ford får bøde på 200.000 for kendtes opslag og vildledning

Bilfabrikanten Ford skal betale en bøde på 200.000 kroner for at have brudt markedsføringsloven og vildledt kunder.

Det har Retten i Glostrup afgjort fredag i en sag mod den danske bilimportør Ford Motor Company A/S.

Dermed er bøden landet langt under kravet, som Forbrugerombudsmanden gik efter. I anklageskriftet lød påstanden på en bøde ”ikke under 1,4 millioner kroner”.

Ford er dømt for at have været ansvarlig for, at der på en række kendte danskeres Instagram-profiler blev vist opslag med billeder af biler fra Ford, uden at det tydeligt fremgik, at der var tale om reklame.

Det var ikke nok, at influencerne på det sociale medie havde skrevet såkaldte hashtags eller tags i reklamerne. I stedet var det skjult reklame. I alt fastslog retten, at ni kendte personer havde lagt 56 billeder af sig selv og biler fra Ford på Instagram som ambassadører for bilmærket uden tilstrækkelig markering af reklame.

Den danske afdeling af Ford blev meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden i november 2016. Opslagene var blevet delt fra april 2013 til oktober 2016, hvor ambassadørerne havde mellem 1.152 og 70.600 følgere.

”Ford beklager at have overtrådt markedsføringsloven. Ford har taget dommen for de to forhold, der fandt sted i perioden 2013-2016, til efterretning,” lyder det i en skriftlig kommentar fra Ford.

SENESTE NYT

Flere nyheder