search

Forbrugeroplysning eller vildledning

At medierne dagligt revser politikerne for både det ene og andet, er efterhånden ved at være hverdagskost og o

At medierne dagligt revser politikerne for både det ene og andet, er efterhånden ved at være hverdagskost og også den rolle, den demokratiske vagthund skal spille. Men det forpligter også at være den store revser, og her synes jeg i høj grad, der mangler konsistens og refleksion.

Et helt konkret eksempel er overgangen til digitalt tv, hvor vi i Danmark slukker for det analoge sendesignal ultimo oktober. I den forbindelse har aviserne bragt spalte efter spalte om at danskerne ikke er klædt godt nok på, at politikerne (læs: blandt andre mig) ikke har gjort nok for at sikre, at der ikke sidder danskere tilbage med sort skærm og stor undren dagen derpå.

Og jeg medgiver, at det er en kæmpe overgang, og ingen vil nok lægge hovedet på blokken og garantere, at ikke en eneste dansker ikke vil overse den teknologiske udvikling, som også vil afvikle en del gamle fjernsyn.

Men hvis overgangen til digitalt tv skal give mening, må avisernes forbrugertest og anbefalinger også løfte sig fra at være reel vildledning og nærme sig noget, som ligner vejledning.

Bare for at tage et eksempel – og der er desværre mange – så bragte JP tirsdag den 21. 4. en stor analyse af de bedste fladskærme i den forbrugssektion, som hedder Puls. Normalt beskæftiger Puls sig med forbrugerrelaterede spørgsmål, prissammenligninger og test af forskellige produkter. Det er også en sådan test af fladskærme, jeg her vil fremdrage. For til min skræk – som jeg læste mig gennem testen – var der igen tale om en sides misvejledning frem for forbrugeroplysning.

Og nej, jeg forsøger ikke at indsnige reklame for det ene eller andet produkt, men JP testede fladskærme med MPEG2 – en standard, der allerede ved overgangen til det digitale tv-signal her til efteråret vil være delvist forældet og i 2012 helt afløst af MPEG4. Stod der noget om dette? Nej, ikke det mindste!

Ja, vi har som Folketing en stor forpligtigelse for at sikre en ordentlig oplysningskampagne frem mod slukningen af det analoge sendesignal til efteråret og overgangen til digitalt tv, og det har vi blandt andet afsat 50 mio. til, og den store kampagne for at sikre, at ingen sidder tilbage med sort skærm, er i fuld gang.

Men vi må også forvente, at de danske aviser og forbrugermagasiner hjælper til og ikke som JP Puls gør mere skade end gavn. Som forbrugeroplysning kan det afslutningsvis siges, at man kan opkvalificere sin MPEG2 til MPEG 4 ved køb af en tuner, men hvem regner med den ekstra omkostning, når de nu har læst og fulgt JP's anbefalinger og test? Jeg håber, JP og andre tænker sig om en ekstra gang, næste gang ny teknologi anbefales til læserne.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen