Forbrugerombudsmanden har fået en klage over Radio Loud, der markedsfører kanalens podcast ’Bare sex’ gennem influencere på Instagram, hvor unge under den seksuelle lavalder bliver eksponeret for det.
Det skriver Ekstra-Bladet.
”Jeg kan bekræfte, at vi har fået en klage, og lige nu er den i gang med at blive vurderet, og i den forbindelse undersøger vi, om vi kan tage det op til behandling,” siger Marie Asmussen, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, til Ekstra Bladet.
Hvis klagen skal behandles, kommer det til at handle om markedsføringslovens paragraf 3, der handler om, at markedsføring rettet mod børn og unge skal udformes med særlige hensyn.
”Af bemærkninger til den her paragraf fremgår det, at erhvervsdrivende ikke må benytte referencer til sex i forbindelse med handelspraksis rettet mod børn og unge, og det er så en vurdering, man i givet fald skal tage i den her forbindelse; om det er målrettet til børn og unge,” siger Marie Asmussen til Ekstra Bladet.
Rasmus Mark Pedersen, podcastredaktør hos Loud, understreger over for Ekstra Bladet, at reklamen er målrettet unge over den seksuelle lavalder.