Redaktør opfordrer Forbrugerombudsmanden til at bremse luderjournalistikken i distriktsaviserne.
OVERVÅGNING. Mange lokalaviser giver på grund af voldsom konkurrence annoncørerne så megen omtale i spalterne, at de ikke længere kan kaldes aviser. Derfor bør Forbrugerombudsmanden fokusere på problemet og udpege artikler, der ikke overholder markedsførings- og medieansvarsloven:
»Det vil give den enkelte redaktør noget at tænke over og give ham/hende et våben i en intern politisk kamp mellem salgsafdeling og redaktion.«
Sådan lyder det i en henvendelse til Forbrugerombudsmanden fra Jakob Fälling, redaktør på regionalavisen Vestegnen, der dækker 10 københavnske omegnskommuner.
Forbrugerombudsmanden er allerede i gang med at behandle flere sager om luderjournalistik i lokalaviserne, ligesom han i løbet af sensommeren afslutter en række samtaler med redaktørerne på gratisaviserne, efter at fagbladet Journalisten har beskrevet brugen af såkaldt kreative annonceformater.
»Jeg ser med stor alvor på, når aviserne udfordrer markedsføringsloven. Det skal stå tydeligt for læserne, hvad der er annonce, og hvad der er journalistik,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Journalisten.
Henvendelsen fra regionalavisen Vestegnen er endnu ikke behandlet. Men problemet betragtes med alvor:
»Der har tilsyneladende i mange år været et problem med sammenblandingen af annoncer og redaktionelt stof. Der er en ny paragraf i markedsføringsloven, der kræver, at man kan identificere reklame. Den vil vi tage udgangspunkt i. Vi kan se, at problemet har eksisteret i mange år, og vi vil have øget fokus på det,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
»Vi tror, at vi ved at tage sagerne op, kan skabe større justits på området. Og det kan gøre aviserne opmærksom på – at der er regler på området.« /
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.