Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
12:24 08.06.2021 Kerstin Bruun-Hansen

Forbrugerombudsmand advarer mod markedsføring som ’klimavenlig’ og ’bæredygtig’

Der er gået inflation i brugen af ord som bæredygtigt og klimavenligt, når virksomheder markedsfører nye produkter. Senest er det sket i Danish Crowns kampagne ”klimakontrolleret gris”, der var et af emnerne i seneste udgave af Journalistens podcast, ’Budskab’.

Men ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen er virksomhederne ikke opmærksomme nok på lovgivningen, når de markedsfører miljø- og klimatiltag. Det siger hun til Børsen.

”Kalder man sine produkter for klimavenlige, så har man en forpligtelse efter markedsføringsloven til at kunne dokumentere, at de faktisk er det,” forklarer forbrugerombudsmanden. 

Hun anbefaler derfor, at virksomhederne helt undlader at bruge ordet ’bæredygtigt’ i deres markedsføring.

Christina Toftegaard Nielsen oplyser desuden til Børsen, at en ny kvikguide om ”grøn” markedsføring, som tilsynet netop har sendt i høring, skal hjælpe virksomhederne. Samtidig vil Forbrugerombudsmandens kontor revidere vejledningen fra 2014.

 

SENESTE NYT

Flere nyheder