search

For meget brok, for lidt innovation

De danske dagblade fralægger sig ansvaret og giver andre skylden.

De danske dagblade fralægger sig ansvaret og giver andre skylden.

De landsdækkende og regionale dagblade skyder med skarpt.

Senest eksempel finder vi på Mediawatch, hvor blandt andre Stig Kirk Ørskov fra JP/Politikens Hus, Per Westergård fra Fyens Stiftstidende, Søren Knudsen fra Folketidende og Pernille Tranberg fra Berlingske Media er blevet interviewet eller har været ved tasterne.

Her følger tre aktuelle udsagn fra 'dagblads-holdet':

1. Det er Googles skyld, at de danske dagblade ikke tjener nok på annoncer. For den amerikanske gigant har sat sig på markedet.

2. Det er journalisternes skyld, at der for få penge i kassen: Journalisterne får for meget i løn, og derfor skal de spænde livremmen ind, hvis dagbladene skal reddes.

3. Det er TV2s skyld, at dagbladene ikke kommer til at tjene penge på mobilt indhold, fordi TV2 lige nu giver apps væk ganske gratis.

Listen kunne let udvides. Fx er Facebook et yndet mål, når trafikken mangler. Det samme er dr.dk, som jo også stjæler alle de sjove ideer.

Jeg kan sagtens forstå, hvorfor de fire – og mange andre – reagerer, som de gør.

Dagbladene mangler penge på kistebunden, hvis dagbladene skal fremtidssikres. Der bliver tjent for lidt på internettet, mens papiraviserne langsomt uddør.

Men innovation blomstrer ikke frem af brok. Tværtimod.

Og lige nu savner jeg netop innovation fra de danske dagblade, der snakker for meget og gør alt for lidt.

Jeg er ansat som journalist på ekstrabladet.dk, men dette blog-indlæg er – som alle mine øvrige – alene et udtryk for mit syn på sagen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen