Fondsstøttet journalistik udfordrer vanetænkning

ANMELDELSE. Journalistik betalt af fonde udgør en forsvindende lille del af det store, vide journalistik- og medielandskab. Men påvirker non-profit journalistikken alligevel de klassiske medier? Det er der noget, der kunne tyde på, mener forfatteren bag ’Journalism Without Profit’. Brigitte Alfter anmelder bogen
05.11.2018 · 10:55

Af: Brigitte Alfter

Bog: Journalism Without Profit – Making News When the Market Fails

Forfatter: Magda Konieczna

Forlag: Oxford University Press (264 sider, ca. 280 kroner)

Anmelder: Brigitte Alfter, journalist og forfatter

Non-profit journalister vil måske ikke redde verden, men de har en udpræget trang til at forbedre journalistikken. Og noget kunne tyde på, at de har en vis succes med det, skriver Magda Konieczna. Hun er canadisk-amerikansk tidligere journalist, der nu ved Temple University i Philadelphia forsker i finanisering af journalistik, særligt fondsstøtte. Efter arbejdet på den lukningstruede canadiske lokalavis Guelph Mercury forsker hun ud fra hypotesen om, at journalistikken og medierne er på vej ind i en ny æra. Det er i denne kontekst, bogen skal læses.

Konieczna fokuserer på USA, men erfaringerne er relevante også i Danmark og Europa.

Konieczna ser særligt på, hvad non-profit journalistikken gør for journalistik i offentlighedens og samfundets tjeneste. Bogen – der er akademisk i stil og opbygning – byder på en gennemgang af en række US-amerikanske non-profit projekter: Konieczna analyserer Center for Public Integrity, hvis internationale afdeling koordinerede verdenskendt research såsom Panama Papers, lige såvel som lokale non-profits, der næppe er kendt af brede kredse ud over lokalområdet.

To af Koniecznas konklusioner skal fremhæves her. Dels beskriver hun, hvordan non-profit journalistik i USA udfordrer klassiske mediers indbyrdes konkurrence. Bruddet med denne vane har visse steder i USA åbnet for nye muligheder ved at dele omkostningerne ved graverjournalistik, der så bliver distribueret via forskellige medier og platforme. Dog er det for tidligt at spå om en varig finansiel model. Dels – som svar på fondenes krav – tanken om at se på konkrete resultater af journalistik – ikke blot ved at måle klik, men ved at se, om journalistikken fører til retssager, lovændringer og generelt ændringer i samfundet. Begge dele, mener Konieczna, kan udfordre vanetænkning i klassiske medier.

Koniecznas bog er for den snævre målgruppe af dem, der arbejder med journalistikkens udvikling og fondsstøtte. Det er også relevant i Europa: Fondsstøttede grupper som Investigate Europe eksperimenterer med en ’research en gang – sælg i hele Europa’-model. Og hvem har ikke hørt om Panama Papers, Paradise Papers eller Danske Banks hvidvaskning – de store graverprojekter, der er blevet til i samarbejde med non-profit journalistikkens netværk. Bogen er således et interessant øjebliksbillede fra denne journalistikkens brydningstid. 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Ritzau søger journalist til nyhedsredaktionen

Ritzau
Ansøgningsfrist: 29.11

Kommunikatør søges til Holbæk Kommune

Holbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 25.11

Navneredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 23.11

Erfaren formidler til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 27.11

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11