Fondsstøttet journalistik udfordrer vanetænkning

ANMELDELSE. Journalistik betalt af fonde udgør en forsvindende lille del af det store, vide journalistik- og medielandskab. Men påvirker non-profit journalistikken alligevel de klassiske medier? Det er der noget, der kunne tyde på, mener forfatteren bag ’Journalism Without Profit’. Brigitte Alfter anmelder bogen
05.11.2018 · 10:55

Af: Brigitte Alfter

Bog: Journalism Without Profit – Making News When the Market Fails

Forfatter: Magda Konieczna

Forlag: Oxford University Press (264 sider, ca. 280 kroner)

Anmelder: Brigitte Alfter, journalist og forfatter

Non-profit journalister vil måske ikke redde verden, men de har en udpræget trang til at forbedre journalistikken. Og noget kunne tyde på, at de har en vis succes med det, skriver Magda Konieczna. Hun er canadisk-amerikansk tidligere journalist, der nu ved Temple University i Philadelphia forsker i finanisering af journalistik, særligt fondsstøtte. Efter arbejdet på den lukningstruede canadiske lokalavis Guelph Mercury forsker hun ud fra hypotesen om, at journalistikken og medierne er på vej ind i en ny æra. Det er i denne kontekst, bogen skal læses.

Konieczna fokuserer på USA, men erfaringerne er relevante også i Danmark og Europa.

Konieczna ser særligt på, hvad non-profit journalistikken gør for journalistik i offentlighedens og samfundets tjeneste. Bogen – der er akademisk i stil og opbygning – byder på en gennemgang af en række US-amerikanske non-profit projekter: Konieczna analyserer Center for Public Integrity, hvis internationale afdeling koordinerede verdenskendt research såsom Panama Papers, lige såvel som lokale non-profits, der næppe er kendt af brede kredse ud over lokalområdet.

To af Koniecznas konklusioner skal fremhæves her. Dels beskriver hun, hvordan non-profit journalistik i USA udfordrer klassiske mediers indbyrdes konkurrence. Bruddet med denne vane har visse steder i USA åbnet for nye muligheder ved at dele omkostningerne ved graverjournalistik, der så bliver distribueret via forskellige medier og platforme. Dog er det for tidligt at spå om en varig finansiel model. Dels – som svar på fondenes krav – tanken om at se på konkrete resultater af journalistik – ikke blot ved at måle klik, men ved at se, om journalistikken fører til retssager, lovændringer og generelt ændringer i samfundet. Begge dele, mener Konieczna, kan udfordre vanetænkning i klassiske medier.

Koniecznas bog er for den snævre målgruppe af dem, der arbejder med journalistikkens udvikling og fondsstøtte. Det er også relevant i Europa: Fondsstøttede grupper som Investigate Europe eksperimenterer med en ’research en gang – sælg i hele Europa’-model. Og hvem har ikke hørt om Panama Papers, Paradise Papers eller Danske Banks hvidvaskning – de store graverprojekter, der er blevet til i samarbejde med non-profit journalistikkens netværk. Bogen er således et interessant øjebliksbillede fra denne journalistikkens brydningstid. 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03