Folkemødets klichéer - fra en satiretegners hånd

En satiretegner tog fra Nordjylland til Bornholm for at gøre grin med Folkemødets arketyper. Men det viste sig slet ikke at være så nemt. ”Der er så mange engagerede mennesker, og det er altså sin sag at gøre grin med dem,” siger Niels Gorm Andersen
  • Foto: Klaus Holsting
    Niels Gorm Andersen tegner Folkemødets arketyper. ”Jeg troede, at pressen og politikere ville fylde utroligt meget. Men det er ikke tilfældet,” siger han efter at have observeret øens gæster i to dage.
16.06.2018 · 16:46

Programredaktør på TV 2 Nord til daglig. Satiretegner i fritiden. Niels Gorm Andersen er på Folkemødet for første gang, og han laver satiretegninger af mødets arketyper.

”Da jeg tog herover, troede jeg, det ville være nemt at gøre nar med arrangementet og gøre grin med arketyperne. Men det har det ikke været,” siger han.

"Jeg troede, at pressen og politikere ville fylde utrolig meget"

Satiretegneren har brugt torsdag og fredag på at spejde efter kandidater til skitseblokken. Men de forestillinger, han tog med sig fra Nordjylland, er blevet gjort til skamme.

”Jeg havde forestillet mig, at kendisserne ville fylde mere og drikke sig fulde med andre kendte. Jeg troede, at pressen og politikere ville fylde utrolig meget. Men det er ikke tilfældet. Det er folkets folkemøde,” siger han.

”Der er så mange engagerede mennesker, og det er altså sin sag at gøre grin med dem.”

Niels Gorm Andersen er endt med fem satiretegninger.

Reporteren med de mange bilag. Illustration: Niels Gorm Andersen

1. Reporteren

”Den arketypiske journalist er utrolig dårligt klædt. Man kan købe den fineste jakke, tage den på, og så ser det alligevel ud som om, han har sovet i den. Og så render han selvfølgelig rundt med det akkrediterede skilt på.

Og så tror man måske, det er notater til en artikel. Det er det ikke. Journalisterne skal være stensikre på at kunne få refunderet sine udgifter, så han sidder her med en uoverskuelig bunke af bilag på pizzaslices og fadøl.”

2. Politikeren

”Jeg har prøvet at ramme det klassiske politikerdilemma. Man skal være seriøs nok til at gå på News, men samtidig vil man gerne være casual og folkelig. Underkroppen er derfor ren sunny beach, mens overkroppen er klar til News-studiet.”

3. SpørgeJørgen-publikummeren

”Den ældre målgruppe. Hun kommer for at deltage aktivt i debatterne og stille begavede spørgsmål.  En engageret politisk sjæl. Tatoveringerne viser mandatfordelingen fra sidste folketingsvalg. Og ikke uvæsentligt har vi selfiestangen. Hun er den aldersgruppe, der flasher det gode liv på Facebook. Food-porn, rejse-porn og Folkemøde-porn.”

4. Publikummeren med sin egen vægt i udstyr

 ”Også den ældre målgruppe. Men han er her mere er her for at lytte. Til gengæld medbringer han grej og påklædning til enhver tænkelig situation. En kasket, så solen ikke rammer månen. Fornuftige fjällraven, man kan lyne til shorts, hvis det bliver for varmt, og fornuftige vandresko.

En ventilator, så han får frisk luft i ansigtet. Champagnekøler og briller med glidende overgang, så han både kan læse Politiken og følge med på scenen på samme tid.”

5. Den unge:

”T-shirten er meget brugt blandt de unge til at komme ud med et budskab, og der er mange bombastiske udtryk og prints. De er nødt til at kommunikere visuelt, for de har ikke en chance mod toppolitikere og tv-værter foran deres små orange kartonplancher.”

”Et overflødighedshorn af skøre typer”

Niels Gorm Andersen, du troede, det var mere ligetil at finde arketyperne. Er du tilfreds med resultatet?

”Jeg havde svært ved at finde en arketypisk journalist. Det er jo en blanding af de hårdtarbejdende reportere i marken, studieværter og ordstyrere. Og så ens er de jo heller ikke. Det samme gælder publikum, og det er det, man først opdager herovre. Jeg har været nødt til virkelig at karikere typerne på grund af den store mangfoldighed.”

Satiretegneren vurderer selv, at det ikke er lykkedes ham at indramme Folkemødet i de klassiske arketyper.

”Men jeg tror ikke, det er muligt. Folkemødet er jo et overflødighedshorn af skøre typer. Det ville være nemmere at fange nogle typer på Roskilde Festival, fordi folk kommer mere med det samme formål. For at høre musik og drikke sig fulde. Her har folk virkelig forskellige årsager til at komme, og så er det svært at fange arketyperne.”

”Så skal man i hvert fald være professionel. Og det er jo heldigvis kun en hobby for mig.”

 

 

 

Kommentar

Seneste jobopslag

Odense Sport & Event søger kommunikationskonsulent

Odense Sport & Event
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef til Nature Energy

NGF Nature Energy Biogas A/S
Ansøgningsfrist: 06.02

Velskrivende kommunikationsmedarbejder, der kan sætte rettigheder på dagsordenen

Patent- og Varemærkestyrelsen
Ansøgningsfrist: 06.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02

BARSELSVIKAR: Journalist/ kommunikationsmedarbejder

MCH A/S
Ansøgningsfrist: 31.01

Danwatch søger Ansvarshavende Chefredaktør

Danwatch
Ansøgningsfrist: 17.02

Dansk Psykolog Forening søger en psykologfaglig redaktør

Dansk Psykolog Forening
Ansøgningsfrist: 12.02

Erfaren kommunikationskonsulent til Tandlægeforeningen

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 30.01

Vikar til lokalredaktionen i Svendborg

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 28.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01