Folk vil have bump, der males røde

BEVÅGENHED. Sex, vold og Paris Hilton i silketrusser. Vi er vant til, at det er de tre parametre, der giver mange hits på hjemmesiden.

BEVÅGENHED. Sex, vold og Paris Hilton i silketrusser.
Vi er vant til, at det er de tre parametre, der giver mange hits på hjemmesiden.
Men for nogle uger siden skete noget andet på Dr.dk/fyn. I toppen af Ugens Mest Læste lå historien om et trafik-bump, der var blevet malet rødt.
Det handlede om den kaotiske, centrale busholdeplads i Odense. Spørgsmålet var ikke hvis, men hvornår der ville ske en alvorlig ulykke, sagde chauffører og passagerer.
Vi bad lytterne komme med forslag til løsninger på problemet, og inden ugen var omme, var den ansvarlige rådmand klar med en omgående forbedring af sikkerheden – og en plan for en senere omlægning af holdepladsen. Som en del af den omgående løsning blev bumpet malet rødt for at signalere agtpågivenhed, og vores artikel blev ugens mest læste.
Lytterne og netbrugerne holder af vores koncept for problemløsende journalistik.
Det mærkede vi også med historien om den elendige mad på plejehjemmet, der blev bedre, da vi angreb problemet for at løse det. Og postudbringningen i det sydfynske øhav, der blev bedre, da vi åbnede en dialog mellem Post Danmark og øboerne.
Med konceptet står vi ikke længere famlende over for undersøgelser, der viser, at danskerne vil have flere konstruktive historier fra journalisterne.
Problemløsende journalistik er ikke i sig selv positivt. Det handler om at beskrive et problem. Men når vores opfølgninger fokuserer på at få løst problemet – mere end at få skudt kalkunen – dukker de konstruktive vinkler op af sig selv: Når nye kilder vil bidrage til en løsning. Når vi som de første kan fortælle, at problemet er løst.
Før hørte vi mest fra vrisne lyttere. Nu får vi glade rosemails, og enkelte særligt tilfredse udtrykker stolthed over at betale licens til et medie, der vil bidrage til at løse problemer.
Jeg har intet imod Paris Hilton i silketrusser. Hun har også fået besøgstallet i vejret på Dr.dk/fyn, da rygtet gik, at hun kom til Odense. Og det var da meget sjovt.
Men det er noget sjovere at være journalist, når læserne og lytterne flokkes om et bump, der males rødt, fordi man har fået dem til at forstå betydningen af det. Og fordi de føler, de selv har en aktie i det – nu hvor deres medie tog deres problem alvorligt.
Jesper Borup, journalist, redaktionsleder, DR Fyn