Fogh giver opsang til offentlige kampagner

Statsminister Anders Fogh Rasmussen opfordrer til mere kreativitet og større frækhed i offentlige reklamekampagner. Det trecifrede årlige millionbeløb kan bruges bedre, skriver Børsen.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen opfordrer til mere kreativitet og større frækhed i offentlige reklamekampagner. Det trecifrede årlige millionbeløb kan bruges bedre, skriver Børsen.

"Det er rigtigt, at mange kampagner ikke virker optimalt," siger Anders Fogh Rasmussen (V) i et interview med Børsen.

Anders Fogh Rasmussen advarer i et interview med Børsen mod, at de offentlige reklamekampagner bliver for formanende.

"Der er mange, specielt unge mennesker, der reagerer imod kampagner, der har løftede pegefingre. Det gælder udpræget på hele sundheds- og forebyggelsesområdet, hvor det samtidig meget nemt bliver løftede pegefingre. Her er det virkelig en kreativ udfordring at forme kampagner, der fremmer unge menneskers positive interesse, og her har vi brug for kreative reklamefolk," siger Anders Fogh Rasmussen.

På spørgsmålet, om de offentlige myndigheder ikke er så dygtige til at arbejde med reklamer, lyder svaret:

"Det er en af forklaringerne. Men en anden er, at når det gælder offentlige myndigheder, så bliver der ofte stillet et seriøsitetskrav, som er væsentligt stærkere end til private virksomheder. Det vil sige, at hvis en offentlig reklame virker for poppet, vil den blive diskuteret på en anden måde, end hvis det er en reklame for en privat virksomhed. Der er nok nogle formkrav, som det offentlige bliver nødt til at overholde, og som også lægger visse begrænsninger på kreativiteten," siger Anders Fogh Rasmussen.

"Men samtidig hører jeg til dem, der mener, at der gerne må komme lidt mere livlighed og kreativitet ind i den offentlige kommunikation," siger han til Børsen.

0 Kommentarer