Sidste vinter ringede en hollandsk fodboldklub til B.T.'s sportsredaktion for i sidste øjeblik at høre, om de skulle købe en bestemt dansk spiller, fortæller sportsredaktøren til Journalisten.dk.
De sidste dage af det såkaldte transfervindue kan være meget hektiske. Her skal fodboldklubber nå at ruste mandskabet til den næste sæson inden en bestemt deadline. Selv om det er millioner af kroner, der handles for, er det ikke altid lige gennemtænkt.
Det oplevede B.T.'s sportsredaktion i sidste vinters transfervindue. Op til deadline den 1. februar blev de ringet op af en fodboldklub, der spurgte, om det var værd at investere i en bestemt dansk fodboldspiller.
»Det var en hollandsk klub, der ville høre om en spiller i periferien af det danske landshold. Nærmere kommer jeg det nok ikke,« fortæller Jacob Staehelin, der er sportsredaktør på B.T.
Han nævner det som et eksempel på, at journalister og medier har noget indflydelse på køb og salg af spillere i transfervinduet.
»Det er svært at sige, hvor meget artikler rykker, men det hele virker til tider meget tilfældigt. Specielt til sidst i transfervinduet,« fortæller Jacob Staehelin.
Læs mere om spin, rygtejournalistik, og hvor afgørende journalistik kan være for fodboldspilleres karrierer i artiklen om transferjournalistik fra seneste nummer af Journalisten.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.