search

Fodbolden sætter sig på sendefladen

I og jeg kan lige så godt vænne os til det. Fodbolden ruller over hele sendefladen, og har du penge, så kan du få.

I og jeg kan lige så godt vænne os til det. Fodbolden ruller over hele sendefladen, og har du penge, så kan du få. Den Hemmelige Kanal er i sig selv et kendt begreb i seernes verden, men der er efterhånden mange af dem, og der kommer flere endnu. Seneste sportsskud på stammen hedder TV3 Puls, næste Canal 9. Begge med fodbold af den karat, vi som danske fodboldinteresserede næppe kan undslå os, hvis vi vil være med på første række.

Der er bare ingen vej udenom. Jeg erindrer stadig som knægt skuffelsen, da Gunnar Nu løftede sløret for et spektakulært svensker-resultat forud for det korte sammendrag en sen aften på den eneste kanal. På næste lørdag skifter fodbolden fra Plus til Puls, fra TV3+ til TV3 Puls, fra næste sommer breder Superligaen sig over på Canal 9 og DR, og fodboldinteressen bliver ikke ligefrem nemmere at holde styr på.

Næste lørdags VM-kvalifikationskamp på Malta har kastet en del blæst af sig med de frie markedskræfter som motor. Udebanekampe råder DBU ikke over, og det maltesiske forbund har frit kunnet sælge. Normalt spænder TV3 musklerne og køber landsholdet på udebane, så satte de et Plus på og nu altså fingeren på Puls. Indtil videre gratis i pakkerne frem til årsskiftet og derefter en god femmer om måneden. Penetrationen, som det sexede udtryk går under, ligger efter sigende omkring de 60, mens TV3+ nærmer sig 80, så færre kan se med, såmænd.

At en lille million seere så straffesparkskonkurrencen mellem AaB og Manchester City hen under midnat på TV 2 i aftes, vidner lidt om seerkræfterne på spil. Fodboldmagasinet Onside på TV3+ ligger sædvanligvis og roder omkring 100.000 og lidt over, alt afhængig af kampen forinden. Umiddelbart lyder det af lidt, men det er det ikke nødvendigvis i et målgrupperettet marked. Jo bedre produkt, jo flere seere bør i sagens natur stadig udgøre en slags sandhed i en uforudsigelig boldgade.

DR Sporten er normalt på den rigtige side af den halve million, som et stykke hen ad vejen lever på det såkaldte lead in, nyhedsmagasinet 21 Søndag er leveringsdygtig i. I sagens natur er alle superligamålene i komprimeret indpakning et trækplaster. TV 2 har meldt sig ud af søndagskonkurrencen og har ingen sen fodboldudsendelse og lever live på landsholdet i Parken, slutrunder og enkeltstående UEFA Cup-opgør som i aftes.

Derudover 3+ i årevis og voldsom satsning på Champions League, en liga for sig i enhver henseende, ej at forglemme engelsk og spansk fodbold på Kanal 5 og 6’eren i SBS-regi. TV 2 Sport er som ren sportskanal rigt repræsenteret med både Superliga-, tysk fodbold, Champions League-andenvælger og alle de øvrige idrætsgrene, stationen har købt rettigheder til.

Og det er først og fremmest sidstnævnte, svenske TV4 med Canal 9 nu går ind og udfordrer. Med de superliga-rettigheder, Telenor købte i 2007 som en del af den ny tv-aftale for dansk fodbold. Telenor købte sig også ind på Champions League-håndbold og Olympiske Lege, som man i første omgang placerede hovedparten af på DR, indtil man fandt en passende platform. Det har man gjort nu, og DR må så nok nøjes med de seks superligakampe på sæsonbasis, aftalen sikrede – givetvis også nok til en fest hver halvanden måned på DR1.

Vi kan ikke gøre så pokkers meget andet end at indrette os efter forholdene. Og, hvis ikke kampen er på skærmen, ty til naboen, gå på sportsbar eller søge i gode venners lag med styr på parabolhelvede. I forvejen kender jeg da folk, der uden at blinke betaler 39 kroner for livestream af en Vejle-kamp på nettet fra TV2 Sport.

Største bekymring er kvalitetsforringelsen. Rekrutteringsgrundlaget på det sportsjournalistiske marked er mere Ikea end Illums Bolighus. Om end journalistisk metode ikke synes det naturlige omdrejningspunkt for dansk sportsformidling – den del af branchen har for vane at gå efter en halv zoologisk have og giraffer blandt tidligere professionelle udøvere.

Men Tordenskjolds soldater kan ikke blive ved at dække hele sportssendefladen, og det kommende behov gælder langtfra blot kommentatorboksen og studiet. Kulissen kræver kompetence og en kærkommen rekrutterings- og efteruddannelsesplan, så seerne ikke bliver gidsler til tv-fodbold i træsko…

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen