search

Flix.dk lever – sådan da

Den brugerdrevne internetavis, Flix.dk, var meget tæt på at lade livet for to år siden og har kørt på vågeblus lige siden. Men redaktøren, journalisten Erik Kjær Larsen, håber stadig på, at eksperimentet får mere luft under vingerne.

Den brugerdrevne internetavis, Flix.dk, var meget tæt på at lade livet for to år siden og har kørt på vågeblus lige siden. Men redaktøren, journalisten Erik Kjær Larsen, håber stadig på, at eksperimentet får mere luft under vingerne.

Der er ingen penge i borgerjournalistik. I hvert fald ikke i Danmark. I hvert fald ikke endnu. Erik Kjær Larsen, redaktør og stifter af Flix.dk, har forsøgt på mange forskellige måder at skaffe midler til den brugerskrevne netavis, men uden held. Til sidst var han tæt på at opgive.

”Vi sendte sammen med et mediebureau ansøgninger til en række fonde, men vi fik afslag hele vejen rundt. Til sidst blev jeg nødt til at tage et andet arbejde for at tjene penge. Det betyder, at jeg har begrænset tid til Flix. Men jeg nænner alligevel ikke at lukke det ned, for der er stadig mange brugere, som er interesseret i at skrive til sitet,” siger han.

Flix kom til verden i efteråret 2003 med koreanske OhMyNews som forbillede. Mottoet for OhMyNews lyder ”Every Citizen is a reporter,” og tanken med Flix var da også at lave en redigeret avis, som blev skrevet af læserne.

Det er efter Erik Kjær Larsens vurdering i høj grad lykkedes.

”Det mest overraskende har faktisk været at se, hvor mange engagerede og velskrivende borgere med noget på hjerte som uden at få løn for det har været villige til at deltage,” siger han.

Ifølge Erik Kjær Larsen har omkring 500 brugere leveret bidrag, men de fleste forsvinder hurtigt igen.

”Vi har mellem 10 og 20 skribenter, som er kernen, hvorom der så svæver en række satellitter,” siger Erik Kjær Larsen, som har noteret sig, at borgerjournalistikken i den seneste tid har fundet vej også til de store mediers hjemmesider.

”Men jeg mener, der er en meget væsentlig forskel på Flix og så brugerblogs hos de etablerede medier. Det er fint, at læserne nu får mulighed for at udtrykke sig, men det ender med et uoverskueligt misk-mask af indlæg i alle mulige formater, hvoraf meget er ligegyldigt. Flix er redigeret, og vi tjekker artiklerne for fejl i den udstrækning, vi overhovedet har ressourcer til det,” siger han.

I den forbindelse er teknikken blevet en hæmsko. Erik Kjær Larsen må nemlig selv stå for det meste af redigerings-arbejdet.

”Men inden for den nærmeste fremtid vil vi skifte til et nyere cms, så brugerne i højere grad vil kunne redigere sitet selv,” siger han.

Selvom teknikken måske kan sætte lidt yderligere fut i den danske udgave af Flix, er der ikke udsigt til, at sitet bliver rentabelt. Trafikken er simpelt hen for begrænset til, at annonceindtjening alene vil kunne generere tilstrækkeligt. Men Erik Kjær Larsen har en anden plan.

”Jeg har talt med et nogle amerikanske internet-pionerer – et ægtepar, hvor manden er på vej på pension – og de vil nu gøre en indsats for at sætte gang i den engelske udgave af Flix. Det er den slags ildsjæle, Flix har brug for, og hvis trafikken på den engelske side bare kunne blive dobbelt så stor som på den danske, ville vi begynde at få en mærkbar indtlægt via Google Ads,” siger Erik Kjær Larsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen