search

Flere landmænd end mediefolk i avisbestyrelser

Der sidder flere med erfaring inden for landbrug end med medier i bestyrelserne for danskejede aviskoncerner. "En katastrofe", lyder det fra ekspert - men bestyrelserne fremhæver selv, at lokal forankring er vigtigere end fx kendskab til sociale medier.

Der sidder flere med erfaring inden for landbrug end med medier i bestyrelserne for danskejede aviskoncerner. "En katastrofe", lyder det fra ekspert – men bestyrelserne fremhæver selv, at lokal forankring er vigtigere end fx kendskab til sociale medier.
Kun 17 procent af de i alt 56 bestyrelsesmedlemmer i danskejede aviskoncerner, der ikke er udpeget internt blandt medarbejderne, har erfaring med medievirksomhed. Til sammenligning er 21 procent af bestyrelsesmedlemmerne gård- eller godsejere. Desuden sidder der mange direktører og lokale forretningsfolk.

Det viser en gennemgang af bestyrelserne i den danske mediebranche, som Journalisten præsenterer i næste nummer. Undersøgelsen viser også, at gennemsnitsalderen på medlemmerne i bestyrelserne er 57,5 år, og at 89 procent er mænd. Det er ikke lykkedes Journalisten at finde en eneste udlænding i bestyrelserne.

Redaktøren for Nyhedsbrev for Bestyrelser, Morten Langer, sætter spørgsmålstegn ved, om bestyrelserne dermed samlet har de rette kompetencer til at styre igennem kriser og omstillinger.
»Hvis man kigger på de udfordringer, som avisbranchen står over for, er det en katastrofe, at bestyrelserne domineres af landmænd og lokale forretningsfolk uden de relevante fagkompetencer,« siger han og understreger, at bestyrelserne især burde have flere medlemmer med forstand på nettet og sociale medier.

Morten Langers kritik bliver i Journalisten bakket op af flere danske ledelseseksperter. En af dem sammenligner situationen med en anden branche, hvor det er gået helt galt:

»Det lyder som de lokale banker. Sammensætningen af lokale notabiliteter frem for egentlige fagkompetencer til at drive en bestemt type virksomhed var en afgørende faktor for, at det gik så galt. Der er en tendens til, at bestyrelser leder efter folk, der ligner dem. Men i stedet burde man lede efter forskellighed, så man kan se hele kuglen i stedet for bare cirklen,« siger Teddy Wivel, der er forfatter til flere bøger om bestyrelsesarbejde og selv sidder i en række bestyrelser.

Flemming Poulfelt, der er professor på Copenhagen Business School, tror også, at danske avisbestyrelser havde haft gavn af mere målrettet rekruttering:

»Hvis der nu havde siddet en repræsentant fra for eksempel Google i et dansk avishus og kommet med indspark, kunne det have gjort underværker, og så havde situationen måske set anderledes ud,« siger Flemming Poulfelt.

Avishusene afviser kritikken.

»Det er en vurdering af, om vi har det bedste hold til at løse opgaven, og det mener vi, at vi har. Så kan det godt være, at det bedste hold engang i fremtiden kommer til at indeholde kvinder og udlændinge,« siger bestyrelsesformand Lasse Bolander på Nordjyske Medier.

Her sidder der ingen kvinder blandt de eksterne bestyrelsesmedlemmer – og ud over formanden Lasse Bolander er der i den syv mand store bestyrelse én anden med erfaring fra medievirksomhed.

»Det (…) er vigtigt med lokal forankring, og derfor sidder der en række lokale forretningsfolk. Men vi er to med erfaringer fra medieindustrien, og det er min erfaring, at så længe man ikke sidder alene, så er det rigeligt til at give direktionen modspil. Det kan godt være, at der ikke er nogen af os, der har kigget dybt i Facebooks muligheder, men så specifikke kompetencer skal findes blandt direktionen og medarbejderne i firmaet,« siger Lasse Bolander.

Ønsket om lokal forankring frem for specifikke kompetencer på nettet bliver fremhævet af blandt bestyrelsesformændene i Sjællandske Medier, Jyske Medier og Lolland-Falsters Folketidende:

»Man kan godt kalde os generalister. Den væsentligste ting for mig er, at vi er i samklang med vores virkelighed, og det gælder ikke mindst det regionale tilhørsforhold. Hvis vi har en fornemmelse af, om vi er på det rette spor holdningsmæssigt og redaktionelt, så vi er i stand til at formidle og videresælge budskaber, så gør det ikke så meget, hvis vi ikke er helt nede i detaljen i virksomhedens kroge,« siger Poul Arne Nielsen, der er bestyrelsesformand for Sjællandske Medier og borgmester i Stevns for Venstre. 

Læs hele artiklen og se detaljerne omkring statistikken i det nye nummer af Journalisten

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen