Flere af metoderne i Falck-skandalen er kendt i branchen

Afsløringerne af Falck og Advices metoder skader kommunikationsbranchens omdømme, siger formanden for kommunikationsmedlemmerne i DJ, Per Roholt. Flere af redskaberne er kendt i branchen. Men det er problematisk, at Falck skjulte sig selv som afsender, siger han  
  • Amalie Thykier
    ”Den form for black PR er med til at skade branchen,” siger Per Roholt, formand for DJ Kommunikation.
04.02.2019 · 11:45

Falck og kommunikationsbureauet Advice gik langt over stregen, da de forsøgte at stille ambulancetjenesten Bios i et dårligt lys ved at finde negative historier om Bios og afsætte dem til medier og på Facebook. Især er det kritisabelt, at Falck ikke stod som afsender.

”Den form for black PR er med til at skade branchen. Falck og Advice kunne have ført en transparent kampagne og opnået et godt resultat.”

Det siger Per Roholt, formand for DJ Kommunikation.

”Advice og Falck forbryder sig mod den opgave, man har med at sikre, at man er transparent i sin kommunikation. Vi kan sagtens snyde hinanden og få lokket budskaber ind, men jeg er sikker på, at man kunne have gjort det uden at benytte de metoder, vi ser her,” forklarer Per Roholt.

Hele den 'Masterplan', Falck og Advice lavede sammen for at tilsværte Bios i 2014 og 2015, kan du læse om i en kendelse fra Konkurrencestyrelsen, hvor de fastslår, at Falcks metoder var i strid med konkurrenceloven.

Kendte metoder i branchen

En del af de redskaber, Falck har brugt, er faktisk ikke atypiske andre steder i kommunikationsverdenen.

”Det er for eksempel ikke ualmindeligt at lave oplæg for stakeholders. Men at lave falske profiler og køre det så massivt, som man gjorde det her, virker noget over stregen,” siger han.

Og så er det et problem, at Falcks rolle i kommunikationen ikke stod krystalklart for modtagerne. I Konkurrencestyrelsens rapport fremgår det adskillige steder, at Falck ønskede, at der skulle være ”armslængde” eller sågar ”dobbelt armslængde”.

”Problemet er, at man bevidst har forsøgt at skjule, at man arbejdede for Falck. Det er det betænkelige ved den sag,” forklarer han.

Han siger, at det er fint, at Falck nu undskylder og har meddelt, at man undlader at anke afgørelsen fra Konkurrencerådet.

”De er klar over, at de er gået langt over stregen.”

Advice har erkendt sin rolle i sagen og beklaget den i en pressemeddelelse.

”Ved en umiddelbar gennemlæsning af afgørelsen kan vi konstatere, at vi på flere parametre ikke lever op til de værdier og standarder, vi har, og de forventninger, omverdenen har til os,” skriver Advices direktør, Espen Højlund.

Gravede i personlige oplysninger

Konkurrencerådets redegørelse viser blandt andet, at kampagnen mod Bios havde til formål at så tvivl om Bios’ evner som ambulanceselskab.

”Vi skal skabe bekymring!” står der i kommunikationsstrategien, hvor målet er, at Falck skal fremstå som ”den ansvarlige samfundsrådgiver”.

Beslaglagte dokumenter viser, at Falck via Advice fik plantet negative historier om Bios i medierne. For eksempel en artikel i Fyens Stiftstidende, der stillede spørgsmålstegn ved Bios’ økonomi.

Fyens Stiftstidendes chefredaktør, Poul Kjærgaard, sagde fredag, at avisens journalistik ikke er blevet afsporet af Falck. 

Konkurrencerådet skriver også, at en kommunikationskonsulent var i Holland for sammen med en lokal journalist at finde historier, der kunne bruges i kampagnen mod Bios.

Konsulenten er angiveligt den tidligere kommunikationschef i 3F og redaktør for Fagbladet 3F Palle Smed. Han har til Berlingske forklaret:

”Jeg vil ikke kommentere det, men jeg kan sige, det var en spændende opgave, og det var spændende at se, om der var noget. Hvem var det, som pludselig kom til Danmark og bød på det her? Det var en spændende opgave som journalist,” sagde han fredag.

Ifølge rapporten fra Konkurrencestyrelsen gravede Palle Smed blandt andet personlige oplysninger om direktøren i Bios frem, eksempelvis om hans økonomi, bolig og de biler, han kørte. 

Det lyser langt væk af dårlig samvittighed”

Hvad angår baggrundstjekket af Bios siger Per Roholt, at det ikke er ualmindeligt, at kommunikationsfolk laver research om sin modpart, når så meget er på spil, som det var tilfældet med Bios og Falck.

”Det handler om millioner. Hvem er modparten, og hvad kommer de med? Er der områder, hvor vi kan fremhæve os selv? Mange af de elementer bruger man jo også i andre sammenhænge inden for kommunikation, politik og interessevaretagelse.”

”Tænk bare på politik,” siger han.

Det største problem er, at Falck forsøgte at afsætte de negative historier om Bios uden selv at stå som afsender.

”Man benytter sig af stråmænd og kommunikerer gennem flere led. Det lyser langt væk af dårlig samvittighed. Det klæder ikke Falck at benytte sig af den slags metoder,” siger Per Roholt.

Palle Smed har ikke ønsket at udtale sig til Journalisten. 

Journalisten har også taget kontakt til Falcks tidligere direktør for borgervendte ydelser, Peter Goll. Han har ikke ønsket at udtale sig, da han siger, at han er ”
kontraktligt bundet af fortrolighed”.

Kommentar

04/02/2019 - 20:50

Kim Tobiasen

Det er ganske almindeligt - og hvis man er en smule skarp kan man fange det ret ofte.

I hele sagen om Amager Fælled, og nu også Stejlepladsen i København har disse taktikker været brugt gentagne gange. Der er selvfølgelig ikke nogen der vil stå på mål for det, men det er tydeligt at det sker. Om det er By & havn, Københavns kommune eller en tredje part der står bag fortaber sig lidt i det uvisse indtil der er nogen der begynder at grave i det.

Her er f.eks. et meget kritisk indlæg om Amager fælled skrevet af en advice medarbejder (Check navnet og brug google hvis du er i tvivl)

https://www.berlingske.dk/kommentatorer/amager-faelleds-haardkogte-bregne-fundamentalister-oedelaegger-debatten

07/02/2019 - 00:21

Preben Jensen

Kendte metoder i branchen!!!!!!fordi andre overtræder reglerne giver det ikke alibi for. Andre til også at overtræde reglerne.Før læste vi om bilproducenterne som snød ,Nordea i Panama-sagen og Danske bank om hvidvaskning og nu senest Falck-sagen......TRIST. Jeg har tidligere troet at udtrykket : banditterne i de sorte habitter ,var en vittighed .Efterhånden må jeg desværre konstatere at det er sandheden i en del af virksomhederne.

07/02/2019 - 12:21

Jan Erik Torp

Forslag til navneændring Falck = Falsk

09/02/2019 - 10:56

Ivan Dybdal

Det var dengang klart for overtegnede, at Falck med ulovlige metoder var skyld i at BIOS måtte opgive.

Mediehetzen mod BIOS var stor og medierne havde slået deres kritiske sans fra i den gode socialdemokratiske sags tjeneste.

Fagforeningerne kæmpede også mod enhver konkurrence med Falck monopolet.

DR og TV2 støttede i mine øjne også ensidigt kampen mod Falck konkurrenten BIOS.

Det kunne enhver - som overtegnede - med blot lidt indsigt se, men ikke DR's og TV2's journalister, som misbrugte TV's dominerende rolle i meningsdannelsen til ensidigt at støtte hetzen mod BIOS.

Jeg ser ikke, at DR og TV2 nu så meget som nævner, at de medvirkede til den professionelle men gennemskuelige spindoktor tilsvining af BIOS kontrakten?

10/02/2019 - 21:56

Niels R. Laugesen

Enig.
Medierne var i vidt omfang forbløffende ukritiske, da Falck fik journalister/kommunikationsfolk uden moral til med løgne og hetz at kvæle en konkurrent.
Den blev gennemført af et rødt netværk med nær forbindelse til partier som S, SF og R samt fagbevægelsen.
Godt at sandheden endelig kommer frem.
Nu venter vi på konsekvenserne for de skyldige.

25/02/2019 - 10:46

Ivan Dybdal

Ja, konsekvenserne for de statsejede medier, DR og TV2, skal man nok vente længe på?
De private printmedier reguleres jo af løskøbere, abonnenter og annoncekøbere.
Konsekvenserne for Falck burde nok være at de fratages retten til at yde ambulancetjeneste i Region Sønderjylland?

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04