search

Flemming Rose missede Cavling for tredje gang

Selv om 27 journalister havde foreslået Flemming Rose til Cavlingprisen, var han ikke blandt de fem nominerede til prisen, da de blev offentliggjort i dag. »Jeg kan ikke se, at der er nogen større i dansk journalistik,« siger journalist, der har foreslået Rose tre gange

»Det er jeg ked af. Jeg har indstillet ham tre gange, og han har ikke fået den endnu.«

Sådan lyder det skuffet fra journalist på Weekendavisen Klaus Wivel, der sammen med 27 andre journalister havde foreslået Jyllands-Postens Flemming Rose til årets Cavlingpris.

Blandt underskriverne optræder blandt andre DR-værterne Adam Holm og Martin Krasnik, forfatter Peter Øvig Knudsen, Lars Trier Mogensen fra Føljeton og Politikens kulturredaktør Rune Lykkeberg.

Men tidligere i dag offentliggjorde Cavlingkomiteen hvilke fem journalistiske projekter, der er i spil til prisen – og her var Flemming Roses navn ikke i blandt.

Ingen større i dansk journalistik

Klaus Wivel mener, at Flemming Rose er selvskreven til prisen, fordi han med karikaturtegningerne af Muhammed i Jyllands-Posten i 2005 har været involveret i en af de mest betydelige journalistiske sager i verden de sidste ti år.

»Jeg kan ikke se, at der er nogen større i dansk journalistik,« siger han.

Det er tredje gang Klaus Wivel tager initiativ til at foreslå Flemming Rose.

Han erkender, at det nok ville have været mere oplagt at give Flemming Rose prisen tidligere.

Indstiller gerne igen

I år er anledningen udgivelsen af debatbogen Hymne til Friheden.

»Han blev indstillet de andre år og vandt ikke. Derfor indstillede vi ham igen i håb om, at man kunne omgøre den beslutning,« siger Klaus Wivel

Indstiller du ham igen næste år?

»Ja, men kun hvis der er en anledning. Der skal være en god bog eller en artikelserie – så vil jeg meget gerne.«

Formand for Cavlingkomiteen Kirsten Pilgaard ønsker ikke at udtale sig om kandidater, der blev sorteret fra i forbindelse med nomineringen.

»De fem, vi har valgt, er de bedste. Men der er også mange gode kandidater blandt dem, der ikke er nomineret,« siger hun.

Kommentarer
11
Kristian Ditlev Jensen
15.12.15 15:59
Det er absurd, at Flemming
Det er absurd, at Flemming Rose ikke end ikke har været indstillet til en Cavlingpris. Men det kommer egentlig ikke bag på mig. Det minder mig bare om, hvor larmende tavs mit fagforbund også har været i hele Muhammed-sagen. I den helt simple situation, hvor medlemmer trues på livet, fordi de udfører deres job, er det mig en gåde, hvorfor man ikke omgående er oppe på alle barrikader for at bakke sine kolleger op. Hvorfor forlanger man ikke af medierne, at de viser courage og trykker medlemmernes tegninger? Hvorfor trykker man dem ikke selv? Tænk, hvis en gynækolog blev truet på livet for at udføre aborter på Rigshospitalet af vanvittige amerikanske Pro Life-mordere. Ville lægeforeningen så forholde sig passivt og tavst til dét? Absurd, siger jeg.
Fremhævet af Journalisten
Peter Nielsen
15.12.15 16:36
Folk indblandet i
Folk indblandet i Muhhammedtegnngerne bør ikke vinde nogle priser overhovedet. Mangel på respekt har intet med ytringsfrihed at gøre.
En journalist skal heller ikke spørge om en statsministers partner er homoseksuel eller ej selvom i ytringsfrihedens navn i princippet har ret til at gøre det eksempelvis etc etc.
Disrespekt/mangel på fundamental forståelse for hvor den hårfine grænse er, skal da ikke belønnes og se hvad Muhammedtegningernes stunt har medført af omkostninger til evig tid hvad angår security, vagter, frygt blandt ansatte etc.
Fremhævet af Journalisten
Anders Hede
15.12.15 16:57
Åh suk, Peter. Du er nok en
Åh suk, Peter. Du er nok en af dem der har grint af karikaturen af Inger Støjberg, ikke?

Alle autoriteter, politiske og religiøse, skal til hver en tid udfordres og karikeres. Også selvom onde kræfter tyer til vold og visse medløbere hopper med på en forargelsesbØlge, som havde de aldrig rigtig fattet hvad frihed og ytringsfrihed indebærer.

Alle forbehold man end måtte have med de oprindelige tegninger må falde til jorden med det samme, modstandere i store tal tyer til vold eller trusler om samme. Så er der nemlig en helt reel udfordring for ytringsfriheden.

Ingen behøver heldigvis bekymre sig om at VU tyer til angreb pga Inger Støjberg tegninger
Fremhævet af Journalisten
Jens Yde
15.12.15 19:35
Hvorfor er der slet ingen fra
Hvorfor er der slet ingen fra Københavns mange etniske grupper blandt de 27 indstillere?
Fremhævet af Journalisten
Christian Danashave
15.12.15 21:23
Jeg synes, at salig Tøger
Jeg synes, at salig Tøger Seidenfaden sagde noget vigtigt, da han anbefalede, at man ikke forveksler ytringsfriheden med en håneret.
Fremhævet af Journalisten
Jacob Topsøe
15.12.15 21:27
Carl Holst-sagen - hvorfor
Carl Holst-sagen - hvorfor kastede den mon ikke nogen nominering af sig?
Fremhævet af Journalisten
Peter Nielsen
15.12.15 23:43
@Hej Anders.

@Hej Anders.

Ja. Og flot follow-up fra Anne-Marie :

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206950476973149&set=a.10200567274397074.1073741827.1015285177&type=3&theater

Har selv taget det som cover-billede på min www.fb.com her i anledningen af julen etc. Giver mig bare sådan en dejlig følelse hvergang ser det billede.
Fremhævet af Journalisten
Flemming Ytzen
16.12.15 06:41
Cavling-komiteen er dumpet
Cavling-komiteen er dumpet noget så eftertrykkeligt
Fremhævet af Journalisten
Ib Keld Jensen
17.12.15 15:31
Cavling-komiteen misser nok
Cavling-komiteen misser nok engang muligheden for at deltage i den vigtige diskussion, der følger af at holde konkrete journalistiske produkter op mod hinanden. Det er patetisk at høre skiftende Cavling-formænds rygmarvsreaktion afvise at kommentere på fravalg. Kan vi ikke snart få en komité og en formand, der tør stå på mål for sine prioriteringer til glæde for den gode demokratiske debat og for journalistikken.
Komitéen kommer til at fremstå som en magfuldkommen lukket klub, og det er så lang fra i fagets ånd.
Fremhævet af Journalisten
Lars Dideriksen
19.12.15 14:06
At blindt forsvare
At blindt forsvare Muhammedtegningerne og ophøje dem til noget, de slet ikke er, burde ikke give direkte adgang til Cavlingprisen. Tværtimod. JP's ærinde i alt denne ballade har været pinlig fra dag ét. Og hvad har det med god journalistik at gøre? Det er vel det, som Cavlingprisen gives for?
Fremhævet af Journalisten
Carsten Hansen
22.12.15 01:21
Flemming Rose må have en
Flemming Rose må have en samvittighed som er sort som kul. Han er meget intelligent og særdeles veltalende. Her kan almindelige mennesker ikke være med. Det er netop problemet. Han har været dybt skadelig for Danmark. Han har fået "hån, spot og latterliggørelse" til at fremstå som ytringsfrihed, hvilket det slet ikke er. Det at håne og tilsvine mennesker er ikke ytringsfrihed, det er blot grovheder, som ville gøre mennesker ulykkelige og kede af det, hvis det virkeligt blev praktiseret. Hvad skal det dog til for. Men vi er blevet forblændede.

Hvis den mand nogensinde får en pris vil det være skammeligt.
Fremhævet af Journalisten