Firmablog falder læserne for brystet

En såkaldt firmablog på onlinemagasinet PC World har fået læserne til tastaturet med vrede kommentarer. Chefredaktøren afviser, at der er tale om skjult reklame.

En såkaldt firmablog på onlinemagasinet PC World har fået læserne til tastaturet med vrede kommentarer. Chefredaktøren afviser, at der er tale om skjult reklame.

»Føj, hvor er det usmageligt med sådan en gang 'skjult' reklame i disse indlæg. Nu er det anden gang inden for kort tid, at jeg ser Surftown nævnt på den måde her i et indlæg,« kommenterer læseren Morten Mortensen, hvis kritik bakkes op af en række andre.

Det er webhotel-bloggen på PC World, der har vakt hans forargelse. Under overskriften "Få styr på domænet" øser Thomas Jacobsen fra webhotel-udbyderen Surftown ud af sin viden på området. Men bloggen er krydret med direkte links til Surftowns hjemmeside og flankeret af annoncer for samme firma.

Chefredaktør Lars Jacobsen afviser dog læsernes kritik:

»@ Morten, Per og Knud: Tak for jeres kommentarer, selv om jeg måske synes, I er mere fordømmende, end godt er. Lad mig starte med at slå fast, at der ikke er noget som helst skjult eller fejet ind under gulvtæppet,« begynder Lars Jacobsen sit svar.

Lars Jacobsen afviser også over for Journalisten.dk, at der skulle være tale om skjult reklame.

»Det er ikke skjult reklame på den måde. Da vi lancerede webhotel-bloggen, gik vi helt åbent ud og sagde, at den var blevet til i samarbejde med Surftown. Og der står også afsender på hjemmesiden,« siger Lars Jacobsen.

Chefredaktøren understreger, at han fuldt ud står ved indholdet på webhotel-bloggen. Men han anerkender dog, at der er et konstant dilemma i, at reklamerne rykker tættere og tættere på det redaktionelle.

»På sigt må vi overveje, hvordan vi gør den slags. Mit indtryk er, at mange har nytte af vores firmablogs, men at når en begynder at brokke, så er der flere, der hopper på vognen. Men det er klart, at læsernes reaktion gør indtryk.«

Forbrugerombudsmandens kontor vil ikke kommentere den konkrete sag, men henviser til, at markedsføringsloven siger, at reklamer skal kunne identificeres, så ingen er i tvivl om, at det er reklame.

0 Kommentarer