search

Fire medier har fået kritik af Pressenævnet tre gange i løbet af året

Berlingske er igen i år et af de medier, der har fået kritik fra Pressenævnet flest gange. Et enkelt medie har fået alvorlig kritik

39 gange har Pressenævnet i løbet af i år udtalt kritik af medier. En enkelt af kendelserne lyder tilmed på hård kritik.

Antallet af kendelser, der udløser kritik, er langt højere end sidste år, hvor Pressenævnet udtalte kritik 27 gange.

Én ting går dog igen fra sidste år: Nemlig at Berlingske har fået kritik tre gange og dermed placerer sig i top over medier, der har fået kritik fra nævnet i årets løb, hvilket sidste år ærgrede ansvarshavende chefredaktør Tom Jensen, der mente, at avisen kunne gøre det bedre.

Igen i år understreger han, at det bliver taget alvorligt på Berlingske, når Pressenævnet udtaler kritik af avisen. Han hæfter sig dog ved sagernes forskellighed.

”Hvis der var en fællesnævner i de her sager, ville det give anledning til fælles eftertanke. Men det er svært at finde en fællesnævner,” siger Tom Jensen.

I den ene sag fik Berlingske kritik for ikke at have faktatjekket et debatindlæg, en anden for ikke at have givet tilstrækkelig tid til at svare på forelæggelse, mens den sidste kritik handler om, at Berlingske ikke skrev, at der ikke var rejst tiltale i en sag, hvor avisen tidligere havde beskrevet, at der var en politiefterforskning i gang.

Og hver gang har det givet anledning til diskussioner på redaktionen.

”Når vi får kritik af Pressenævnet, ser vi på substansen og tager en samtale på redaktionen om, hvad vi kan lære,” siger Tom Jensen, der særligt hæfter sig ved en af sagerne:

”Det var en interessant kendelse i den sag, hvor vi fik kritik for ikke at bringe en oplysning om, at en politiefterforskning ikke førte til tiltale. Der har vi ikke været tilstrækkeligt opmærksomme på, at der var en pligt til det.”

I år deler Berlingske førstepladsen med tre andre medier – nemlig Redox, Jyllands-Posten og Nordjyske.

Fem medier – Politiken, Weekendavisen, Sjællandske, JydskeVestkysten og DR – har hver især fået kritik fra Pressenævnet to gange.

Alvorlig kritik

Pressenævnet har udtalt alvorlig kritik af et enkelt medie. Det drejer sig om Vanløse LIV, der bragte en historie om en kvinde, der beskyldte sin far for at have solgt hende til en pædofil mand i Spanien, da hun var otte år.

Historien blev bragt i maj, og redaktionen havde i første omgang ikke forsøgt at kontakte faren, der senere blankt har afvist beskyldningen.

Da avisen efter en uge blev opmærksom på fejlen, blev den oprindelige artikel opdateret med et afsnit i bunden, og det blev tilføjet i rubrikken, at faren afviste anklagerne.

Opdateringen af artiklen var dog i Pressenævnets øjne ikke nok til at slippe for kritik.

Ud over de ovenstående har følgende medier fået kritik en enkelt gang i 2021:

Århus Stiftstidende

Radio4

Netavisen Gribskov

B.T.

Fagbladet 3F

Netavisen Pio

Ude & Hjemme

Indblik.net

Dagbladet Ringkjøbing-Skjern

Ekstra Bladet

Randers Amts Avis

Mariager Avis

Folketidende

TV 2

Kristeligt Dagblad

Fyens Stiftstidende

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen