Konsekvenserne af finanskrisen er kun lige begyndt at slå igennem i mediebranchen. Den finske avisbranche forventer nu, at annonceomsætningen falder med 20 pct. næste år.
Meldingerne fra Finland handler på ingen måde om at male fanden på væggen. Virkeligheden er i sig selv tilstrækkeligt skræmmende. Finanskrisen er således for alvor begyndt at kunne mærkes i de finske medier. Og 2009 bliver det hårdeste år i dette årti, lyder det nu fra den finske avisbranche, ifølge YLE.
"Allerede nu er tilbagegangen i annonceringen betragtelig set i forhold til sidste år," siger Matti Ilmivalta, der er adm. direktør i den finske mediekoncern Alma Media.
Selskabet udgiver regionale aviser i den nordlige del af landet, hvor lokalvalg i oktober ikke hjalp på annonceindtjeningen. Tværtimod har der været tale om fald på mellem fem og ti pct de seneste måneder. Og eksperter forventer nu, at annonceomsætningen i de finske aviser vil falde med hele 20 pct. næste år.
"Det er dog vigtigt at understrege, at nedgangen kommer efter nogle meget spektakulære år. Og derfor holder vi også hovedet koldt," siger Kristiina Markkula fra the Finnish Newspapers Association til YLE.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.