Verdens største medieselskaber som Time Warner og News Corp. rammes nu massivt af finanskrisen. Aktiekursen er i bund efter et globalt udsalg. (opdateret)
Alene frygten for finanskrisens konsekvenser er medvirkende til at skabe en negativ aktieudvikling, som nu rammer nogle af de mest betydningsfulde mediegiganter i verden.
Ifølge MarketWatch rammes især selskaber, der især henter deres indtjening fra abonnements-baserede medier. Det vil sige betalingsaviser, magasiner og lignende. Udviklingen er så alvorlig, at mediekoncerner, der hovedsageligt baserer deres indtjening på abonnementer, vurderes at være direkte fanget i en negativ spiral, skriver MarketWatch.
Problemet forstærkes af, at en række potentielle køb og medieaftaler nu svæver i det uvisse som følge af finanskrisen, og at der tilmed ingen tegn er på, at annonceindtægterne vil stige foreløbig og ej heller på, at forbrugerne i nær fremtid er villige til at købe nye abonnementer på aviser, magasiner og andre medier.
Bloomberg beretter endvidere om, at også de amerikanske tv-selskaber kan se frem til store tab og 'markant' nedgang de kommende 12-18 måneder, på grund af langt færre annonceindtægter.
Tilsammen betyder det, at udviklingen kun går i en retning, og det er nedad.
Blandt de hårdest ramte amerikanske medier i denne uge er: Time Warner, News Corp, CBS, Viacom, Gannet, Washington Post og Journal Communications.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.