Den førende tv-kanal i USA for finansnyheder, CNBC, er netop nu genstand for en voldsom kritik i de amerikanske medier. Vurderingen er, at CNBC direkte har været med til at føre offentligheden bag lyset om den økonomiske krise, skriver Ritzau.
Ifølge Ritzaus Bureau fortsatte tv-kanalen med at juble over imponerende kurser på børsen og tilskyndede mere eller mindre direkte amerikanerne til at anbringe sparepenge i aktier på et tidspunkt, hvor stationen i stedet burde have bragt klare advarsler om at vise mådehold og værne om egne investeringer.
Det er især tv-kanalens faste tv-vært på programmet Mad Money, James J. Cramer, som hænges ud. Han er tidligere bestyrer af en investeringsfond og har fremsat bombastiske udtalelser i sit program, der er ment som underholdning, skriver Ritzau.
Men her burde CNBC have haft en noget anden tilgang, skriver blandt andet NBC New York og New York Times. Sidstnævnte noterer blandt andet, at Jim Cramer, blot seks dage før den amerikanske investeringsbank Bear Stearns kollapsede, stadig forsikrede tv-seerne om, at Bear Stearns så sandelig ikke var i problemer.
Den noget lemfældige omgang med den økonomiske nedsmeltning er tillige blevet genstand for angreb på Jim Cramer i flere amerikanske tv-shows. Senest gik Jon Stewart til angreb på Jim Cramer, skriver the Huffington Post.
Ikke desto mindre oplever CNBC lige nu en voldsom seervækst. Stationen, som i folkemunde er blevet døbt "the recession network", havde ifølge the New York Times i snit 282.000 seere i de to første måneder af 2009, mod 264.000 i 2008 og 233.000 i samme periode i 2007.
4