I dag er JP/Politikens nye erhvervsmedie finans.dk gået i luften. I en velkomst til læserne lover chefredaktør Steen Rosenbak, at finans.dk vil ”udnytte alle de muligheder, som internettet stiller til rådighed”, at mediet har ”udviklet et væld af nye journalistiske formater”, og at det ”involverer læserne i at udvikle journalistikken og mediet”.
Finans.dk skal blandt andet arbejde i 14 faste journalistiske "formater", som er udviklet og testet til de digitale læsere. De skal også lancere et nyt debatsystem, hvor læserne kan vælge kun at se de indlæg, som redaktionen har vurderet er væsentlige.
De fleste af de nye muligheder er dog ikke rullet ud endnu, fortæller chefredaktør Steen Rosenbak.
»Der er uendeligt mange muligheder, og det er klart, at man ikke kan tage dem alle sammen på én gang,« siger han.
Alle artikler i ét af 14 formater
Ét af de nye journalistiske tiltag er som sagt, at alle journalister skal vælge et format, når de skriver en artikel.
»Vi arbejder stringent med, at journalisterne vælger ét af de 14 formater. De skal vælge det format, der fortæller historien bedst, så den får flest mulige læsere. Formaterne har vi udviklet ud fra danske og internationale undersøgelser af, hvad der fungerer bedst digitalt og på mobil.«
De 14 formater er inddelt i genrerne nyhed, analyse, baggrund, feature, portræt, interview, visuel fortælling og kommentar. Flere af genrerne har flere formater.
»Vi har to forskellige nyhedsformater, hvor du kun ser det klassiske i dag. Det andet, som vi kommer til at indfase, er udviklet til at analysere store og komplekse breaking news-begivenheder enkelt, overskueligt og klart vinklet for brugerne.«
Udelukker ikke e-bøger
Samtidig vil finans.dk også bruge flere lange formater. I dag har de for eksempel en artikelserie om en dækvirksomhed, der de kommende dage vil blive publiceret i kapitler.
»Jeg vil heller ikke udelukke de endnu længere fortællinger, som e-bøger. Vi vil lave e-bøger, hvis historien kalder på det,« siger Steen Rosenbak.
I dag er det dog kun få af de 14 journalistiske formater, der er brugt på finans.dk.
»Det er en kæmpe omstilling, vi er i gang med. Derfor bruger vi kun relativt få formater. Det vil blive udbygget over tid. Finans er et medie, der ikke må stå stille, og vi er slet ikke i mål med det, vi vil med mediet.«
Hvornår kan jeg som læser finde alle 14 formater på finans.dk?
»Lad os sige, at der er vi, når prøveperioden er overstået. Vi har 40 dages gratis prøvetid for nye abonnenter.«
Visuel identitet ikke klar
Finans.dk vil også styrke andre af de digitale virkemidler over de kommende måneder.
Der skal blandt andet være mere web-tv om finansstoffet, forklarer Steen Rosenbak. Og så skal den visuelle side styrkes.
»Vi vil udbygge det visuelle i takt med, at vi får udarbejdet vores grafiske identitet. Vores webgrafiker blev ansat medio september, så det tager lige nogle uger.«
Det vil både være statiske og interaktive grafikker, som finans.dk kommer til at bruge mere.
»Du vil ikke se grafikker, som bimler og bamler, for vi prioriterer enkelheden. Men vi vil udnytte teknologien til at fortælle historier grafisk.«
Kan sortere "vrøvl" fra i debatten
Finans.dk lover også, at de ”involverer læserne i at udvikle journalistikken og mediet”. Også her er den mest nyskabende del af sitet ikke rullet ud endnu. I dag er kommentarsporet på finans.dk lukket.
»Når vi åbner for kommentarer, bliver en af de nye funktioner, at du som læser kan vælge: Vil du se hele debatten eller kun den del, som redaktionen har vurderet tilføjer ny viden og indsigt?« siger Steen Rosenbak.
»Alle skal kunne komme til orde inden for lovens grænser. Men vi synes meget ofte, når du ser debat på danske netmedier, at man ryger ind i utroligt meget intetsigende vrøvl. Vi vil gerne fremhæve det, der tilfører noget.«
Det nye debatspor vil åbne »inden for få måneder«, tilføjer han.
Bliver aldrig færdige
Det virker, som om meget af det, I barsler med, ikke er klar endnu. Hvorfor lancerer I finans.dk allerede nu?
»Fordi vi synes, vi er klar. Vores site er allerede i dag klart det bedste, man kan få inden for dansk erhvervsjournalistik. Finans.dk er et medie, der skal udvikle sig konstant, og derfor bliver vi aldrig færdige. Så hvis vi skulle vente, til vi var færdige, ville vi aldrig gå i luften,« siger Steen Rosenbak.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Kære Max
Af hjertet tak for, at du ville sige det igen. Hvorved du på fineste vis flager, at dit indlæg intet nyt tilføjer debatten. Altså ud over den ret omfangsrige arrogance, det unægteligt kræver at tro, at JP/Pol lancerer Finans uden at have dyb indsigt i de bagvedliggende teknologier. Et lille hint: Vores viden om de digitale muligheder er større end selvbestaltede digitale prædikanters viden om vores kunder og målgruppe.
jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen. Teknologien til at lave ordentlige debatspor er kendt og har eksisteret i mere end ti år - og bliver gladeligt brugt af de konkurrenter der er i fuld gang med at rende hele nyhedsbranchen over ende. Kom ind i kampen og det 21'nde århundrede hvor en redaktions job ikke er at sidde og kigge igennem tilfældige kommentarer og udvælge de bedste. Det er spild af dygtige menneskers tid, og iøvrigt ikke en særlig god løsning. Har i slet ikke nogen ansatte der rent faktisk ved noget om det her?