Financial Times vil indføre mikrobetaling à la iTunes

Mens det for et år siden nærmest var et fy-ord, taler alle de store medier nu om mikrobetaling for nyheder på nettet. Senest i rækken er Financial Times, der foreslår en slags iTunes-model.

Mens det for et år siden nærmest var et fy-ord, taler alle de store medier nu om mikrobetaling for nyheder på nettet. Senest i rækken er Financial Times, der foreslår en slags iTunes-model.

Tanken om betaling for nyheder på nettet møder dog stadig en masse modstand. Kritikerne erklærer, at forbrugerne har vænnet sig så meget til, at nyheder på nettet er gratis, at det er umuligt at lave om på. Og er der lukket for de hotte nyheder det ene sted, så strømmer de bare frit ud et andet sted .

Da Journalisten.dk før sommer kunne afsløre, at Berlingske allerede til september introducerer mikrobetaling for særligt unikt indhold, fik det da også masser af kritikere på banen.

"Mikrobetaling kommer til at fejle," lød en af kommentarene. En anden skrev "Indhold er gratis. Og vil være det fremover" til historien om Berlingskes planer.

Men Berlingske Media er ikke alene om at gøre sig den slags overvejelser. Umiddelbart efter sendte adm. direktør for JP/Politikens Hus, Lars Munch, positive signaler om samarbejde med Berlingske Media om en fælles betalingsmodel.

Og her efter sommerferien har nogle af verdens største mediemoguler fuldt trop. Rupert Murdoch vil således til november indføre brugerbetaling for Sunday Times, og frem til næste sommer skal alle nyhedsmedier fra News Corp koste penge på nettet. Heriblandt The Sun.

Samtidig erklærede medie-guruen og forfatteren til tv-serien "The Wire", David Simon, at aviser pinedød er nødt til at begynde at tage penge for alt deres indhold på nettet.

Til sammen er der altså tale om mere end et par små pip. Det ligner efterhånden en regulær tendens.

Og nu følger den internationale erhvervs-avis, Financial Times, så trop. Ifølge the Independent forhandler FT med flere partnere om at indføre en slags iTunes-model for læsning af nyheder på nettet. Det vil sige pay-per-article.

The Independent refererer til højtstående kilder hos Financial Times, som bekræfter, at mediekoncernen bag FT forhandler med forskellige partnere om en ny betalings-model.

Idéen er, at forbrugerne ved bare et enkelt klik skal kunne købe sig til en artikel. Abonnenter på avisen vil dog fortsat have fri adgang til FT.com.

Det nye betalingssystem skal være klar i 2010, og endnu er det ikke fastlagt, hvad prisen for en enkelt artikel skal koste.

Financial Times har i dag 117.000 abonnenter, som betaler en minimumspris på  155,48 pund om året.

FT's website har til gengæld godt 1,3 millioner brugere, som i dag har ladet sig registrere for dermed at kunne læse op til maksimum 10 artikler gratis om måneden. Og hvis blot en brøkdel af de 1,3 millioner registrerede brugere begynder at betale for de enkelte artikler i stil med køb af sange på iTunes, kan det betyde en ganske pæn indtægt.

"Der er et kæmpe potentiale. Men det kræver, at det foregår fuldstændigt gnidningsløst. Folk har ikke en masse tid og ønsker slet ikke at skulle igennem en masse barrierer for at få adgang til blot en artikel. Men jeg tror, der er mulighed for at tjene penge," udtaler koncernchef John Ridding til the Independent.

Læs også: FT Editor: News Sites Will Charge Access Within One Year. I artiklen erklærer blandt andet chefen for Ask.com, Barry Diller, at tiden med gratis nyheder på nettet er ved at rinde ud. Gratis er ikke længere gratis.

Bemærk endviddere tidligere artikel med Barry Diller: The Internet 'Absolutely' Will Become a 'Paid System'. Time Projection: Within 5 Years

0 Kommentarer