Filmredaktør om Børsens kampagnefoto: Den film ville jeg gerne se

»Hvis man ikke har rent mel i posen, ville jeg nødig møde dette hold,« siger Ekkos filmredaktør om Børsens nye kampagne, hvor politisk kommentator Helle Ib er flankeret af fire mandlige og bistert udseende redaktører (Rettet 17:26)

Alvorlig, næsten sammenbidt. Ingen plads til tant og fjas. Men også en film, det kunne være interessant at se.

Sådan siger chefredaktør på filmagasinet EKKO Claus Christensen om Børsens ny kampagne ”det nye Danmark”.

I kampagnen ser man et dystert billede taget af fotografen Jens Bangsbo. 

På billedet kigger fem af Børsens profiler direkte ind i kameraet – debatredaktør Christopher Arzrouni, økonomisk redaktør Thomas Bernt Henriksen, politisk kommentator Helle Ib, chefredaktør Niels Lunde og ansvarshavende chefredaktør Anders Krab-Johansen med fuldskæg.

Opstillingen brugt i Borgen og West Wing

Ifølge Claus Christensen fra EKKO er det et meget filmisk billede. 

»Hvis det havde været en filmplakat, havde det være en god plakat. Den er godt lavet. Den udstråler magt og viljen til at gå gennem ild og vand. Man stiller hovedpersonerne op på en række, to stærke mænd på hver side og en kvinde i midten. Det er en klassisk filmisk måde at gøre det på,« siger han.

Han siger, at samme opstilling for eksempel er blevet brugt i film og tv-serier som 'Borgen', 'The West Wing' og 'Goodfellas'.
»Det signalerer på en elegant måde, at de repræsenterer handlekraft, seriøsitet, magt og en vis bidskhed. Hvis man ikke har rent mel i posen, ville jeg nødig møde dette hold,« forklarer han.

Varsler ikke lysere tider  

Serien 'Det næste Danmark' kører på Børsens debatsider de næste fire uger. Serien spørger, om Danmark er parat til at omstille sig, når konjunkturerne begynder at vende.
”Hvem og hvad skaber det næste Danmark?”, lyder spørgsmålet.

Claus Christensen synes ikke, at han i billedet ser et varsel om lysere tider.

»De signalerer mere, at de holder øje med os,« siger han. 

Ville du gå i biografen for at se den?
»Ja, man skulle nok tage nogle lidt mere kendte skuespillere. Men for Børsens læsere er det her hold jo mennesker, de kender.«

Det er Jens Bangsbo, der har fotograferet, mens Christian Nielsen fra Wibroe, Duckert & Partners har lavet kampagnen for Børsen.
Christian Nielsen siger, at billederne skulle blande det filmiske med det klassiske portræt, hvor ansigterne træder ud af skyggen.
»Det er et dramatisk billede, og når folk ser det, siger de, at det ligner noget fra en film, for eksempel 'The Usual Supects',« siger Christian Nielsen.

Rettelse: Vi har tidligere oplyst forkert fotograf. Det er Jens Bangsbo, der har taget billedet.

3 Kommentarer

Ulla Danielsen
27. SEPTEMBER 2014
Lille Spejl på væggen der...
Lille Spejl på væggen der...
Gerda Sarah Larsen
23. SEPTEMBER 2014
Kan ikke helt forstå, hvad
Kan ikke helt forstå, hvad det handler om.
Benjamin Holst
23. SEPTEMBER 2014
Underlig artikel.
Underlig artikel.
data_usage
chevron_left
chevron_right